X
Annons
X
Recension

Stoneface/Duckface Träffsäkert om grupptryck och könsroller

Alexander Lindman och Maria Grudemo El Hayek.
Alexander Lindman och Maria Grudemo El Hayek. Foto: TIM CLAXTON

Dagens barn växer upp i mediekulturens bildflöde. Den digitaliserade barndomen sätter också spår i den nya dramatiken för ung publik. Dramaturgin färgas av internet, från leken med identiteter till youtube-klipp. Dataspelandet influerar teater där barnpubliken styrs som avatarer; i nyskrivna pjäser skildras unga som sugs in på nätet för att söka tillhörighet. Förra året gav Statens medieråd ut Michael Forsmans rapport ”Duckface/Stoneface” om hur sociala medier, onlinespel och bildkommunikation formar dagens 10-13-åringar.

Nu spelas "Stoneface/Duckface" på Teater De Vill, en skarp, smart och intrikat dialog av Emma Broström. Stoneface måste visa sig stentuff, fast han får mardrömmar av skräckfilm. Duckface vill inte pluta med läpparna, le på rutin, ha behå eller få pandarandiga gråtmascaraögon. De ses i skolan varje dag, men tillhör olika gäng. Båda vill passa in och är rädda för att avslöjas i sin vilsenhet. De drivs in i en brännbar situation av övergrepp, motstånd, skam och skuld. Onlinespelet blir för båda en frizon och tillflyktsort. Och en mötesplats.

Alexander Lindman och Maria Grudemo El Hayek.

Foto: TIM CLAXTON Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X