Guy Dammann:Traditionens börda knäckte Claude Debussy

Guy Dammann
David Ostrek som Roderick Usher och Ruth Rosenfeld som Lad​y Madeline under en repetition av ”Usher” på Staatsoper i Berlin. Musik är skriven av Claude Debussy och Annelies van Parys.
David Ostrek som Roderick Usher och Ruth Rosenfeld som Lad​y Madeline under en repetition av ”Usher” på Staatsoper i Berlin. Musik är skriven av Claude Debussy och Annelies van Parys. Foto: Imago stock/IBL

Ett storslaget verk som aldrig blir fullbordat – ska vi låta det vara som det är eller fullborda det som dess upphovsman inte mäktade med?

Under strecket
Publicerad
Claude Debussy

Claude Debussy

Foto: Universal History Archive/IBL
Arnold Schönberg

Arnold Schönberg

Foto: Interfoto/IBL
Franz Schubert

Franz Schubert

Foto: Sciencesource/IBL
JS Bach

JS Bach

Foto: Sciencesource/IBL
Annons

”Allt slår mig som bedrövligt och tomt”, bekände Claude Debussy för sin vän André Caplin 1911. Debussy hade då nyligen återvänt till arbetet för tonsättningen av Edgar Allan Poes berättelse, ”Huset Ushers undergång”. Sedan länge hade han varit intresserad av att tonsätta Poe, och gradvis blivit alltmer absorberad av idén att komponera en opera baserad på ”Usher”-novellen. Men nu, när han hade möjligheten att lägga tid på projektet, så kändes det bara som dömt till att misslyckas.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons