Annons

Så fungerar vätgasbilar

Varför satsar Toyota på vätgasbilar och vad är fördelarna jämfört med andra drivlinor? Här reder vi ut hur tekniken fungerar och dess roll i framtidens fordonsflotta.

Bilindustrin genomgår ett enormt teknikskifte där allt fler tillverkare satsar på rena elbilar. Men att tillverka batterier är dyrt och för att nå framtidens miljömål tror Toyota att en mix av olika tekniker måste användas. Därför har tillverkaren under flera år arbetat med att utveckla vätgasdrivna bränslecellsbilar.

– Toyota har lagt ner miljarder på forskning under väldigt lång tid. Kunskapen om bränsleceller har funnits sen hundra år tillbaka, men det är först på senare tid som man har tekniken att verkligen bygga en bränslecell med bra verkningsgrad, säger Fredrik Wigelius, försäljningschef för Toyota Sweden AB.

I Toyotas bränslecellsbil Mirai finns totalt tre vätgastankar som tillsammans rymmer 5,6 kilo vätgas.

Först i sitt slag

Redan 2014 lanserades Toyota Mirai: en av världens första serietillverkade bränslecellsbilar. Bilen har länge varit relativt ensam på marknaden och det är först på senare år som flera tillverkare börjat utveckla egna bränslecellsbilar.

– Nu skrivs det om vätgas varje dag. Toyota och andra företag som har mest kunskap kommer nog att flytta fram sina positioner på många sätt, säger Fredrik Wigelius.

Första generationen av Mirai skiljer sig en hel del från den nya, både när det kommer till design och prestanda.

Koncernen fortsätter nu sin vätgasdrivna frammarsch där de nyligen lanserat nu en ny generation av Mirai som har fått en rejäl uppdatering.

– Den har bland annat fått längre räckvidd och förbättrad prestanda. Bilen har också en ny bränslecell som är ännu mindre och ännu lättare och där vissa moment i tillverkningen kan göras hela tio gånger snabbare än tidigare generationen.

Nya Mirai ska locka med både innovativ teknik och elegant design.

Så fungerar tekniken

Likt elbilar med stora batterier har bränslecellsbilar en elmotor, men i stället för att ha batterier, producerar bilen sin egen el i en så kallad bränslecell med hjälp av vätgas.

En stor del av fordonsflottan kommer att bestå av bränslecellsbilar allt efter att världen får nya insikter.

I bränslecellen möter vätgasen syre från luften och det frigörs då elektroner som börjar röra sig och ger upphov till ström. Samtidigt bildas värme och vattenånga som blir den enda avgasen.

Vill locka med känslor

Men det är inte bara tekniken som förbättras i nya Mirai. Med sin eleganta och dynamiska silhuett och iögonfallande design, inger bilen också ett mycket lyxigare intryck. Tanken är att Mirai inte bara ska locka med spännande teknik utan även med känslor.

– Både formspråket och designen är väldigt premium och man sitter otroligt bekvämt inuti. Det ska vara en upplevelse att köra den, säger Fredrik Wigelius.

Mirai kombinerar en elegant och dynamisk silhuett med innovativ teknik i framkant.

Viktig roll i framtidens fordonsflotta

Fördelarna med bränslecellsbilar är många, menar Fredrik Wigelius. Han pekar framförallt på att tillverkningen inte kräver lika mycket insatsvaror jämfört med en batteribil.

– Vätgas är ju ett grundämne och det väger ingenting. Man behöver förstås en tank för vätgasen, men oavsett det blir bränslecellsbilar generellt väldigt mycket lättare än batteribilar, säger Fredrik Wigelius.

Han menar också att tillverkningen är mer hållbar och lättare att skala upp jämfört med batteribilar, vilket gör att priserna har en stor potential att sänkas med tiden.

Att tanka en vätgasbil tar ugnefär lika lång tid som att tanka en bensin- eller dieselbil.

Hur tror du att framtiden fordonsflotta kommer se ut?

– Batteribilar kommer nog utgöra en viktig del. Men den kan inte täcka allt och där spelar vätgasen en stor roll. Jag tror därför att en stor del av fordonsflottan kommer att bestå av bränslecellbilar allt efter att världen får nya insikter.

Nya Toyota Mirai kommer till en början enbart att finnas tillgänglig för svenska kunder via bildelningstjänsten KINTO Share.

Annons
Detta är en annons från Toyota, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.
I Toyotas bränslecellsbil Mirai finns totalt tre vätgastankar som tillsammans rymmer 5,6 kilo vätgas.

I Toyotas bränslecellsbil Mirai finns totalt tre vätgastankar som tillsammans rymmer 5,6 kilo vätgas.

Första generationen av Mirai skiljer sig en hel del från den nya, både när det kommer till design och prestanda.

Första generationen av Mirai skiljer sig en hel del från den nya, både när det kommer till design och prestanda.

Nya Mirai ska locka med både innovativ teknik och elegant design.

Nya Mirai ska locka med både innovativ teknik och elegant design.

Mirai kombinerar en elegant och dynamisk silhuett med innovativ teknik i framkant.

Mirai kombinerar en elegant och dynamisk silhuett med innovativ teknik i framkant.

Att tanka en vätgasbil tar ugnefär lika lång tid som att tanka en bensin- eller dieselbil.

Att tanka en vätgasbil tar ugnefär lika lång tid som att tanka en bensin- eller dieselbil.