X
Annons
X
Recension

Goliat Total misär i ”Tjuvheder”-regissörens nya film

Allt är slitet, grått och kylslaget i "Goliat", om unge Kimmie som lever med en kriminell far och sjuk mor. Jeanette Gentele saknar den livsvilja och livsglädje som genomsyrade Peter Grönlunds Guldbaggesuccé "Tjuvheder".

Sebastian Ljungblad och Cornelia Andersson i ”Goliat”. Foto: Triart

Det har sprungit upp en liten rännil av socialrealistiska berättelser i det svenska filmlandskapet under 2000-talet vars källa uppenbarligen är Stefan Jarls "Mods"-trilogi om det sociala arvet. 2010 kom Babak Najafis starka "Sebbe" om en mor och son som balanserar på den totala fattigdomens rand. I Peter Grönlunds "Tjuvheder" från 2015 kämpade de två kvinnliga huvudpersonerna för att komma bort från missbruket och hitta tillbaka till sin självaktning.

Ej att förglömma är Gabriela Pichlers filmer om det nygamla klassamhället – men hon tillför också något av Ken Loachs befriande humor.

Sebastian Ljungblad och Cornelia Andersson i ”Goliat”.

Foto: Triart Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X