X
Annons
X

Framtidens entreprenör 2016

2. Addtruly

En digital lösning för att öka företags sociala ansvar

Anna Urombi om Addtrulys affärsidé.
Anna Urombi, vd för Addtruly. Foto: Martin Fältström Anna Urombi, vd för Addtruly. Foto: Martin Fältström

Fakta

Vd
Anna Urombi.
Affärsidé
Digital lösning för att öka företags sociala ansvar.
Startår
2014.
Kapitalbehov
5 miljoner kronor.
Bolag/tjänst
Addtruly
Satsningen i samarbete med Carnegie Carnegie

– Jag blev jätteglad och positivt överraskad. Konkurrensen är ju hård. För oss som jobbar med sociala innovationer är det väldigt roligt att få erkännandet, säger Anna Urombi, vd och medgrundare på Addtruly som sysslar med att hjälpa företag att ta ett större socialt ansvar och samtidigt kommunicera detta tydligare mot sina konsumenter.

I dag omsätter e-handeln i Sverige mångmiljardbelopp och Addtrulys kunder finns inom bland annat resor, kläder, sport och hälsa. Det handlar om såväl webbutiker som bokningssidor.

Med ett enkelt knapptryck ska kunden i samband med ett köp kunna donera pengar till ideella organisationer som relaterar till den köpta produkten.

Addtruly kan även dra igång insamlingskampanjer via en digital insamlingsbössa som ett sätt att engagera konsumenter.

– Vi förändrar och förenklar sättet som företag inom e-handeln tar socialt ansvar. Vi matchar företagen med relevanta gräsrotsorganisationer och gör socialt ansvarstagande mer engagerande och lönsamt. Det är en skalbar affärsmodell och ett unikt koncept som riktar sig till en ständigt växande marknad, säger Anna Urombi.

Dela din åsikt med dina vänner