X
Annons
X
Recension

Charlie Roberts, ”No ceilings” Tonåringar och fetisch för rutigt intar gallerierna

Premium

Från Martina Müntzings utstuderat realistiska bild av en grupp tonåringar till amerikanen Charlie Roberts fantasier om starka kvinnor, gärna i vildmarksmiljö och med erotiska undertoner, är steget mycket kortare än man kan tro.

Martina Müntzing, ”I morgon är en annan dag”, 2016-18. Olja på duk.
Martina Müntzing, ”I morgon är en annan dag”, 2016-18. Olja på duk. Foto: Per-Erik Adamsson

Gallerierna Olsson & Magnus Karlsson ligger vägg i vägg på i Konstakademiens fastighet på Fredsgatan. Just nu visar båda mycket sevärda utställningar med sinsemellan väsensskilt måleri.

De tidiga tonåren är en känslig tid, fylld av väntan på något ovisst, av vag spänning, men också av håglös leda. Den stämningen fångar Martina Müntzing med säker tonträff och gediget målerihantverk i sitt tre meter breda verk "I morgon är en annan dag" som just nu hänger på Galleri Olsson kortvägg. Precis som i hennes förra utställning i galleriet består även denna av en enda mycket stor målning. Och precis som förra gången finns ordet "morgon" med i titeln.

Martina Müntzing, ”I morgon är en annan dag”, 2016-18. Olja på duk.

Foto: Per-Erik Adamsson Bild 1 av 4

Charlie Roberts, ”Dog house”, 2017. Akryl, airbrush och krita på juteväv.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 2 av 4

Charlie Roberts, ”Jean shorts, 2018. Bemålat trä.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 3 av 4

Charlie Roberts, ”Purple mountain tops”, 2017. Akvarell på papper.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X