Annons

Tonsättarweekend Tommie HaglundTommie Haglunds symfoni andas vällustig melankoli

Sopranen Miah Persson gör en imponerande insats i ”La rosa profunda” för sopran och orkester under Tommie Haglund-weekenden.
Sopranen Miah Persson gör en imponerande insats i ”La rosa profunda” för sopran och orkester under Tommie Haglund-weekenden. Foto: Jan-Olav Wedin

Ett uruppförande som strålar i skiftande färger, vibrerar, andas – ja, tröstar. Tonsättarprofilen Tommie Haglund försöker i sin symfoni beskriva känslorna inför att oskuldsfullheten gått förlorad i vår tid.

Under strecket
Publicerad

Tommie Haglund, föremål för den tonsättarweekend som inleddes i torsdags, upptäckte skönheten i Frederick Delius musik, och fick då en plattform att stå på i sitt komponerande. Delius tillhör, liksom Thea Musgrave som ägnades tonsättarfestivalen i höstas, en lång linje av brittiska konservativa tonsättare. I Haglunds lyriska, fördrömda musik spårar man sensibiliteten hos förebilden.

Av Delius ingick i torsdagsprogrammet intermezzot ur operan ”Fennimore and Gerda”, ett pastoralt stycke där flöjt och oboe är ledande melodiinstrument. Onekligen en pedagogisk vits med att baka in stycket i programmet, men musiken kändes förbrukad.

Annons
Annons
Annons