Annons
X
Annons
X

Tomma tullar i Skåne oroar

Under flera nätter i somras fanns inte en enda tullinspektör i tjänst i Skåne som kontrollerade om vapen fördes in i Sverige, erfar SvD. Tullinspektörer varnar nu för konsekvenserna av den minskande personalstyrkan. Generaldirektör Therese Mattsson bekräftar att bantningen kommer att leda till färre beslag.

(uppdaterad)
Jim Rugsten, tullare, har här stoppat en bil full med second hand kläder. Efter en snabb titt får föraren köra vidare.
Jim Rugsten, tullare, har här stoppat en bil full med second hand kläder. Efter en snabb titt får föraren köra vidare. Foto: EMIL MALMBORG

Tullinspektören Jim Rugsten, 56, berättar hur han spanade ut genom tjänstebilens vindruta mot fordonen som susade förbi på väg från Öresundsbron. Klockan var fyra på morgonen en fredag i slutet av juni, när han plötsligt fick syn på en misstänkt bil. Men eftersom Jim Rugsten endast hade med sig två kollegor – samtidigt som det satt fem unga män i den stoppade bilen – kunde han inte utföra en närmare kontroll. Säkerhetsföreskrivningarna säger nämligen att tulltjänstemännen endast ska ingripa om de är fler till antalet än personerna de kontrollerar.

– När föraren vevade ned rutan kände jag hur det luktade cannabis i bilen. Vi förstod att där fanns narkotika, men vi fick tacka och önska dem en trevlig fortsättning på resan. Det kändes fruktansvärt frustrerande, säger han.

Under årets tre första kvartal sköts 41 människor till döds i Sverige, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Till detta räknas 154 mord- eller dråpförsök med skjutvapen
. Enligt Tullverkets statistik gjordes 75 procent av alla vapenbeslag under första halvåret 2012 vid Öresundsbron och hamnarna i Malmöområdet. Samtidigt har Tullverket skurit ned på antalet tullinspektörer i Skåne och Blekinge. På nyårsdagen 2008 fanns 269 inspektörer, i dag har siffran minskat till 198. Bantningen har gjort det enklare att föra in illegala vapen, narkotika och smuggelsprit, enligt tvåtullinspektörer i Skåne-Blekinge som SvD har pratat med. Ett interndokument som SvD har läst visar att ledningen planerar en ytterligare minskning till 194 personer vid årsskiftet.

Annons
X

– Risken är definitivt att narkotikasmugglingen och alkoholsmugglingen ökar. Och eftersom närvaron bara blir mindre och mindre ökar naturligtvis också riskerna för att illegala vapen kommer in, säger Jim Rugsten.

Situationen ställdes på sin spets under ett antal nätter i juni och juli i år, enligt SvD:s källor. Under flera dagar i veckan fanns inte en enda tullinspektör i yttre tjänst i hela Skåne-Blekinge.

– Det har stått helt tomt. Den enda som varit i tjänst är vakthavande befäl, och det är en inre tjänst. Han sitter bara och svarar i telefon, säger en tulltjänsteman.

Tullverkets ledning i Skåne-Blekinge vill inte svara på SvD:s frågor om hur många tullinspektörer som har tjänstgjort vid olika tidpunkter. Motiveringen är att siffrorna är sekretessbelagda för att inte försvåra det brottsförebyggande arbetet. Men enligt fackförbundet Tull-Kust fanns tidigare 12 tjänstemän nattetid som kontrollerade trafiken på Öresundsbron och i hamnarna. Därefter har det skett en successiv minskning till sammanlagt fyra till sex tjänstemän som arbetar natt.

– Tidigare har man haft en egen tull i Trelleborg, Ystad, Karlshamn och Karlskrona, nu ska samma lilla tullkår göra allting. Det blir större och större hål i skyddsnätet runt Sverige. Min fråga är vad samhället vill med Tullverket, säger Jan Martinsson, ordförande för Tull-Kust i Skåne-Blekinge.

Halveringen har inneburit att tullinspektörerna nu koncentrerar närvaron vid Öresundsbron och hamnen i Helsingborg – och att det, enligt Tull-Kust, nattetid ofta inte finns några tullinspektörer alls vid hamnarna i Karlskrona, Karlshamn, Ystad, och på Skurups flygplats.

– Busarna vet ju detta. Det är lätt att titta var vi är någonstans. Vi försöker vara flexibla, men du kan ju tänka dig själv, när fyra–fem tjänstemän ska täcka hela Skåne en natt. Det är en omöjlighet, säger en tjänsteman.

Han förklarar att det är nästan riskfritt att ta in ett vapen i Sverige.

– Blir du tagen har du maximal otur, säger han.

Tullverkets generaltulldirektör, Therese Mattsson, förklarar att hon är medveten om att den lägre bemanningen kan komma att leda till färre beslag – men att de helt enkelt inte har råd att anställa fler de kommande åren, delvis på grund av kostnaderna för det nya datasystemet som EU kräver. Hon flaggar för att personalstyrkan kommer att minska ytterligare fram till 2016.

– Minskningen innebär att vi kommer att göra färre beslag. Vi har varit tydliga mot regeringen vad det här kommer att innebära, och vi har yrkat på att vi behöver mer pengar för att kunna behålla personalnivån. Men var smärtgränsen går vågar jag inte uttala mig om, säger Therese Mattson.

Hur hindrar ni illegal smuggling utan tullinspektörer i tjänst nattetid?

– Noll personer är inte alls bra, det kan jag säga direkt. Men vi måste mätta mun efter matsäck.

Annons
Annons
X

Jim Rugsten, tullare, har här stoppat en bil full med second hand kläder. Efter en snabb titt får föraren köra vidare.

Foto: EMIL MALMBORG Bild 1 av 2
Foto: EMIL MALMBORG Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X