X
Annons
X

Tobaksindustrins aggressiva marknadsföring ett allvarligt hot

Tobaksindustrins aggressiva marknadsföring riktad till kvinnor och unga är ett allvarligt hot mot deras hälsa och mot folkhälsan. Det är hög tid att ta krafttag för att skydda kvinnor, barn och ungdomar mot detta hälsohot. Ett viktigt steg för svensk del är att snarast följa mer framsynta länders exempel och begränsa marknadsföringen genom att införa dold försäljning av tobaksvaror! Det skriver ett antal chefredaktörer och överläkare med flera.

Amelia Adamo, Annika Jankell och Alexandre Charles m.fl. vill stoppa all tobaksreklam.
Amelia Adamo, Annika Jankell och Alexandre Charles m.fl. vill stoppa all tobaksreklam. Foto: SCANPIX

Varje år börjar omkring 16000 ungdomar under 18 år att röka i Sverige. Uppåt hälften av dem kommer att dö i förtid av sin rökning. När länsstyrelsen i Stockholms län nyligen gjorde en enkätstudie bland ungdomar låg andelen rökare i nian och i gymnasiets andra årskurs på samma höga nivå som 2004.

Amelia Adamo, Annika Jankell och Alexandre Charles m.fl. vill stoppa all tobaksreklam.

Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X