Tjuskraften kvar hos Konsumverk

90-åriga Konsumentföreningen Stockholm satsade i likhet med många andra grenar av arbetarrörelsen på kulturell bildning för sina medlemmar. Nu visas ett urval av den inköpta konsten, där det bara ibland bränner till.

Under strecket
Publicerad
Annons

Konsumentföreningen Stockholm (KFS) fyller 90 år och celebrerar genom en konstutställning på Millesgården. Man har under årens lopp köpt på sig åtskilligt i bildväg, mycket ligger dock numera i lager. Men museichefen Isabella Nilsson har letat sig igenom gömmorna och ställer ut valda delar under rubriken Konsten åt folket - ett kooperativt kulturarv.

”Konsten åt folket”, en manande och slitstark appell som har sina rötter i det tidiga förra seklet, då ideella krafter inom borgerligheten vurmade för konstens spridning till bredare skikt. En allt starkare och medveten arbetarrörelse fanns på plats, insåg betydelsen av kulturell satsning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons