”Tjuren” bygger sitt varumärke i sportens värld

En maktfaktor i F1-cirkusen, ägare till flera fotbollslag och initiativtagare till nya extremsporter. Den österrikiska energidryckjätten Red Bulls sponsorsatsningar i sportvärlden kan synas spretig, men det handlar om ett genomtänkt varumärkesbyggande.

Under strecket
Publicerad
Red Bull är en matfaktor inom bilsporten som storsponsor. Här formel 1-världsmäateren Sebastian Vettel.

Red Bull är en matfaktor inom bilsporten som storsponsor. Här formel 1-världsmäateren Sebastian Vettel.

Foto: EUGE HOSHIKO/AP
Dietrich Mateschitz äger Red Bull.

Dietrich Mateschitz äger Red Bull.

Foto: ANDREAS SCHAAD/AP
Annons

Det är svårt att besöka ett sportevenemang i Österrike, vare sig det handlar om en reklamstinn snowboardtävling eller en fotbollsmatch, utan att bli översköljd av energidrycken Red Bull i någon form. Marknadsföringen är smart förpackad; snowboardtävlingen bär bolagets namn och halfpipen är byggd av Red Bulls team. Samtidigt är det nästan stört omöjligt att hitta något annat än energidrycken i dryckesautomaten utanför omklädningsrummen i fotbollsarenan.

Men alla som sett F1-lopp eller extremsporter som BASE-hoppning och klippdykning på tv vet att Red Bulls sponsorsatsning inom idrotten knappast är begränsad till Österrike eller Europa; den är global.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons