Annons

25 år sedan Estonia sjönk – rättsprocesser fortsätter

Den 28 september 1994 förliste passagerarfärjan Estonia i Östersjön och 852 människor miste livet.

Katastrofen har satt djupa spår i människors medvetande, utretts i olika instanser, skildrats flitigt i populärkulturen och är efter 25 år fortfarande föremål för rättsprocesser.

Här är korta fakta om vad som hände under stormnatten och vad som sedan följde.

Under strecket
Britt-Marie Seibold / TT
Uppdaterad
Publicerad

Det officiella svenska Estoniamonumentet ligger intill Galärvarvskyrkogården på Djurgården. Monumentet av den polske skulptören Mirosław Bałka invigdes 1997 på treårsdagen av katastrofen. Det är utfört i ljus granit och har inskriptioner med namn på offer. Arkivbild

Foto: Claudio Bresciani/TTBild 1 av 4

Bogvisiret som spelade en så viktig roll i förlisningen bärgades och skänktes till Sjöhistoriska museet. Det har sedan dess flyttats runt till olika platser i väntan på ett beslut om dess slutliga öde. För närvarande står det i ett tält på Musköbasen i Stockholms skärgård. Tidigare har det stått i Södertälje hamn och på ön Älvsnabben inte långt från Muskö. Bilden togs 2002 när bogvisiret flyttades till Älvsnabben. Arkivbild

Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 2 av 4

M/S Estonia i kaj vid Värtahamnen i Stockholm 1993. Estonia byggdes på det västtyska varvet Jos L Meyer-Werft och sjösattes 1980. Fartyget seglade i tio år på Östersjön under namnet Viking Sally. Då var färjan den största i sitt slag i trafiken mellan Sverige och Finland med 504 passagerarhytter och plats för 52 lastbilar och 460 personbilar. Färjan genomgick flera ägarbyten innan hon köptes av Nordstrom & Thulin och började gå rutten Stockholm-Tallinn i ett samarbete med estniska Estline 1993. Hon fick då namnet M/S Estonia. Arkivbild

Foto: Bertil Ericson/TTBild 3 av 4

SvD den 29 september 1994.

Bild 4 av 4

På kvällen den 27 september 1994 lämnade bil-, och passagerarfärjan M/S Estonia hamnen i Tallinn med destination Stockholm. Klockan 00.24 svensk tid skickade färjan ut nödanropet mayday. En kort stund senare sjönk Estonia söder om finska Utö.

Tjugofem helikoptrar och fler än tio fartyg deltog i räddningsoperationen. Ytbärgare och besättningsmedlemmar arbetade under svåra väderförhållanden med vågor på upp till 15 meter. Nittiofyra döda plockades upp ur det kalla vattnet och från räddningsflottar. Bara 137 personer räddades.

Annons
Annons
Annons