Annons

Onkel VanjaTjechovs blick skapar närbilder av vår ofullkomlighet

Petronella Barker och Kristi-Helene J Engeberg i ”Onkel Vanja” på norska Den Nationale scene.
Petronella Barker och Kristi-Helene J Engeberg i ”Onkel Vanja” på norska Den Nationale scene. Foto: Odd Mehus

Covid-19 slår igen dörrar, men pandemin öppnar också fönster. Nu kan man njuta av en livestreamad nynorsk "Onkel Vanja" från Den Nationale scene, i regi av Stefan Larsson. Ett vintermörkt körverk om isolering.

Under strecket
Publicerad

Frode Bjorøy och Kristoffer Sagmo Aalberg (Vanja) i ”Onkel Vanja”.

Foto: Odd Mehus

Kristi-Helene J Engeberg och Sissel Ingri Tank-Nielsen i ”Onkel Vanja”.

Foto: Odd Mehus

Stefan Larsson har gått från klarhet till klarhet, han har varit chef på danska Åhus Teater och Köpenhamnsscenen Betty Nansen, varit konstnärligt ansvarig på Elverket, Dramaten, och skapat en mängd iscensättningar där ensemblen ofta lyser. Sedan en tid är han teaterchef på Den Nationale scene i Bergen, Norge, där han fortsätter att utveckla den estetik han inledde på Dramaten med sin tolkning av "Linje Lusta" med bland andra Livia Millhagen, som fick SvD:s Thaliapris för sin insats.

"Onkel Vanja" är en pjäs som tiden gjort än mer svart. Dess teman blir mer och mer aktuella: klimatkriser, alienation, självcentrering och oförmåga till kommunikation. Det är som om nuet är modellerat efter den dystopi Tjechov skrev för drygt 120 år sedan. På ett ryskt gods sliter unga Sonja och hennes morbror Vanja med att få lantbruket lönsamt – för att skicka pengar till Sonjas far, en aningen dryg akademiker. Han dyker upp på gården med sin nya hustru Jelena. Handlingen inkluderar också Astrov, en deprimerad bydoktor som kartlägger vad som händer med naturen. Alla är fångar i sina egna perspektiv.

Annons
Annons
Annons