X
Annons
X
Fördjupning

Tjänstebilstest: Två bra elbilar för plånboken

Premium

Hyundai Ioniq Electric och Nissan Leaf är två exempel på hur långt tekniken med elbilar kommit. Tack vare generösa skatteregler är de dessutom rena sparbössorna för tjänstebilsförare. Men frågan är om de därmed är kloka val som tjänstebilar om fler aspekter vägs in?

Hyundai Ioniq, till höger på bilden, jagar världens hittills mest sålda elbil, Nissan Leaf. Båda bilarna är tack vare generösa skatteregler billiga för tjänstebilsförare.
Hyundai Ioniq, till höger på bilden, jagar världens hittills mest sålda elbil, Nissan Leaf. Båda bilarna är tack vare generösa skatteregler billiga för tjänstebilsförare. Foto: Pontus Lundahl/TT

Runt min lilla motorredaktion har det varit en tid av omvändelse på sistone. En efter en har testförarna lämnat tillbaka bilnycklarna med ett leende på läpparna och med kommentarer som ”mycket roligare än jag trodde”, ”det här känns som framtiden”, ”jag vill ha en elbil”.

För många av oss har elbilar varit ett slags hägringar. Långt borta vid horisonten har de skymtat som tänkbara lösningar på framtidens vägtransporter, men i realiteten har de förefallit avlägsna och kanske rent av omöjliga.

Hyundai Ioniq, till höger på bilden, jagar världens hittills mest sålda elbil, Nissan Leaf. Båda bilarna är tack vare generösa skatteregler billiga för tjänstebilsförare.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 18

Båda bilarna är i storlek att jämföra med Volkswagen Golf.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 18

Nissan Leaf är världens hittills mest sålda elbil.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 18

Nissan har en liten joystick som växelspak. Funkar utmärkt.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 18

Nissan Leaf.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 18

En stor pekskärm med lättfattligt gränssnitt och flera snabbvalsknappar i Nissan.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 18

Nissan Leaf

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 18

Nissan Leaf.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 18

Nissan Leaf

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 9 av 18
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 10 av 18

Hyundais växelväljare består av knappar. Supersmidigt.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 11 av 18
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 12 av 18

Både Hyundai (bilden) och Nissan ger mycket kunskap om energiåtgången under färd.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 13 av 18
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 14 av 18
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 15 av 18
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 16 av 18
Bild 17 av 18
Foto: Volkswagen AG Bild 18 av 18
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X