Annons
X
Annons
X
Scen
Reportage

Titta in på det nya Scenkonstmuseet

Den 11 februari öppnar Stockholms senaste museum, en fusion av Musikmuseet, Sveriges Teatermuseum och Marionettmuseet. SvD:s Lars Ring fick en exklusiv tjuvtitt in i det teatrala kaos som pågår på Sibyllegatan.

Här avtäcks en av alla teaterkostymer i samlingen.
Här avtäcks en av alla teaterkostymer i samlingen. Foto: Adam Wrafter
Laddar…

Det bakas igen på anrika Kronobageriet, den vita 1600-talsbyggnaden bredvid Dramaten. Det knådas en utställning. Musik- och teatermuseet stängdes 2014, men efter renovering uppstår nu det nya Scenkonstmuseet som kombinerar dess samlingar från Musikmuseet och Sveriges Teatermuseum med Marionettmuseets. Den nya museikonstruktionen har över 60 000 föremål – bara en bråkdel visas via den nya basutställningen som man planerar ska stå under sex år, men kompletteras av mer tillfälliga inslag.

Museichefen Daniel Wetterskog, som tidigare var chef för Musik- och teatermuseet, och utställningsansvariga kuratorn Clara Åhlvik (Tekniska museet, Röhsska med flera) guidar försiktigt genom det ännu stökiga utställningsbygget. Här blandas teater, dans, musik, marionetteater – och magi. Besökaren går först igenom en installation som Judiska teatern skänkt till verksamheten: ett landskap av enorma, ljussatta glasdroppar.

– Vi vill inte skapa tidslinjer eller regelrätta redovisningar av historiska skeenden, utan visar nedslag, unika och fantastiska föremål och deras historia och så blandar vi detta med konstnärliga installationer och interaktiva delar, säger Clara Åhlvik, men konstaterar att de trots allt ändå vill frammana ett slags svindlande känsla vid anblicken av Bellmans gamla halscittra och Harriet Bosses små skor.

Annons
X

– Eller det brev som fången Carl Thunberg skrev till Lars Norén får att beveka honom att komma till Kumla för att sätta upp det som blev ”Sju tre”.

Curatorn Clara Åhlvik förevisar en av Scenkonstmuseets interaktiva inslag där man kan skapa dans på skärm med egna rörelser. Foto: Adam Wrafter

Inledningsvis går besökaren också igenom ett kuriosakabinett med mängder av underliga och roliga föremål. Scenografen Sahara Widoff har satt samman rekvisita som ska väcka nyfikenhet men också visa på olika uttryck, former och kreativitet. Allt från en 1700-talsmålning av commediapjäs till scenografimodeller. Teatervärlden är ett eget tidlöst underland.

Strax därpå kommer den första konstnärliga installationen. Bogdan Szyber och Carina Reich har skapat ett arkiv över ogripbara erfarenheter, just för att fånga det faktum att scenkonst och musik är pärlband av ögonblick som aldrig går att återskapa. Bland tusentals arkivboxar hänger svarta telefonlurar med berättelser om sceniska upplevelser.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Delar av den nya utställningen är interaktiva, man kan skapa dans på skärm med egna rörelser. Genom att ställa sig framför en kamera och posera hämtas en historisk bild från ett arkiv på 150 dansbilder. Scenkonstmuseet har tagit över Moderna Dansteaterns arkiv. Man visar en danskostym från sent 1700-tal och material kring Birgit Cullberg.

    En del av utställningen cirklar kring ”Ett drömspel” – bland annat visas skisser av Carl Grabow till originaluppsättningen på Svenska Teatern. Mitt emot står fyra skärmar där ett antal aktörer läser och agerar olika texter – där ser man Philip Zandén så rörd av sin text att han gråter, det är stillsamt innerligt.

    Daniel Wetterskog tar med oss upp till ett litet, ännu stängt rum. Där är det meningen att stjärnregissören Robert Wilson ska göra en installation kring sin berömda iscensättning av just ett ”Ett drömspel” på Stockholms stadsteater 1998. Han hinner dock inte slutföra projektet till museiinvigningen den 11 februari.

    Museichef Daniel Wetterskog och curator Clara Åhlvik. Foto: Adam Wrafter

    Ungefär hälften av den totala samlingen består av föremål från gamla Musikmuseet. En trappa upp har man ställt ut mängder av instrument och deras historia. Man har koncentrerat sig på slagverk via Mika Takeharas expertis – men man hittar också en del om svenska firman Hagström som gick från dragspel till elgitarrer. En monter visar musikalen ”Kristina” som ju bygger på Vilhelm Mobergs ständigt aktuella Utvandrarsvit.

    Till sist kan man möta tv-dockan Televinken – och bli nostalgisk. Mikael Mesckes unika samling, som blev Marionettmuseet, förvaltas nu av Scenkonstmuseet, som ger dockorna och deras upphovspersoner en hel avdelning.

    – Scenkonstmuseet har också en stor sal och scen, dit vill vi gärna bjuda in till konserter, föreläsningar och teaterföreställningar, säger Daniel Wetterskog.

    – Vi vill fylla huset med människor och har inga speciella avdelningar för barn därför att vi hoppas att museet är för hela familjen och flera generationer på en gång.

    Det börjar bli kväll, men flitens lampa brinner fortfarande. Det är mycket teknik som ska fungera innan allt är klart, men Daniel Wetterskog menar att man är rustad. Här ska det inte finnas några ur-funktion-lappar. Så musealt vill det nya museet absolut inte vara.

    Scenmuseet på Sibyllegatan 2 i Stockholm öppnar 11 februari. Entrén är 120 kronor för vuxna, men på söndagar fri entré. Och hela veckan kommer alla under 20 år in gratis.

    Monterbyggen på nya Scenkonstmuseet. Foto: Adam Wrafter
    Annons

    Här avtäcks en av alla teaterkostymer i samlingen.

    Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 4

    Curatorn Clara Åhlvik förevisar en av Scenkonstmuseets interaktiva inslag där man kan skapa dans på skärm med egna rörelser.

    Foto: Adam Wrafter Bild 2 av 4

    Museichef Daniel Wetterskog och curator Clara Åhlvik.

    Foto: Adam Wrafter Bild 3 av 4

    Monterbyggen på nya Scenkonstmuseet.

    Foto: Adam Wrafter Bild 4 av 4
    Annons
    X
    Annons
    X