Annons

Tipsen: Så maxar du formen i höst

Foto: REEBOK

Efter semester och ledighet är det dags för många att komma i gång med träningen igen. Men hur ska man tänka för att hitta formen efter ett uppehåll? Och hur ska man göra för att undvika skador eller att motivationen sinar? Här är fem tips för dig som vill komma i gång och inte tappa suget.

REEBOK
Foto: REEBOK

Sätt upp tydliga mål

Var ärlig mot dig själv och sätt upp mål som du vet att du klarar av. En av de vanligaste anledningarna till att människor slutar träna är att de inte når de resultat de önskar. Sanningen är att det tar tid att nå resultat. Många experter uppmanar idrottare till att sätta upp långsiktiga mål och kortare delmål för att få upp motivationen och samtidigt ha någonting att sikta mot vid horisonten.

Se till att ha rätt skor

Se till att ha rätt utrustning för din träning. Annars finns risken att du drar på dig onödiga skador som sätter stopp för dig. Det är viktigt att ha skor som är anpassade efter den träning du tänker göra och att din utrustning inte är gammal eller skadad. En bra allound-sko ger dig ett brett urval av övningar som hjälper dig hålla intresset uppe.

Reebok Nano X1 är en träningssko med mjuk och slitstark ovandel i patenterat Flexweave-material som både är bekvämt och ventilerar fötterna. Skorna är skapade med hälclip som ger dig ett litet extra språng när du behöver röra dig snabbt i alla riktningar. Med lätt och stötdämpande material i sulan så får du bra avlastning under din träning.

REEBOK
Foto: REEBOK
Här är bästa träningsskorna för dig som vill komma i gångExtern länk
Foto: REEBOK

Gå inte ut för hårt

För att du ska kunna fortsätta att träna optimalt är det viktigt att se till att du undviker onödiga och långdragna skador. Om du börjar för hårt riskerar du att överanstränga muskler som inte är vana vid hård ansträngning. Alla har olika förutsättningar men många experter anser att nybörjare inte bör träna mer än två pass i veckan till en början för att ge kroppen en chans att ställa om till högre belastning. Trappa upp långsamt och lär känna din kropp och var noggrann med att stretcha och kom ihåg att respektera dina vilodagar som ger kroppen en chans att återhämta sig.

Hitta rätt motivation

För att hålla i gång din träning är det viktigt att du själv vill fortsätta. Forskning visar att inre drivkrafter snarare än yttre ofta är mer effektiva för att hålla i gång. Glädje att träna gör att du fortsätter och press från andra kan vara hämmande eller skapa onödig stress. Fokusera på vad du kan göra och vad du vill få ut av din träning och inte vad andra förväntar sig av dig.

Hitta någonting du tycker är roligt

En av de vanligaste anledningarna till att människor slutar att träna är att de inte hittar en träningsform som de trivs med. Därför är det viktigt att testa sig fram. Varför inte prova padel, jympa eller kanske dans? Ta gärna med en kompis för extra motivation.

Reebok Nano X1 är en mångsidig och lätt sko som erbjuder dig komfort under tuff träning oavsett träningsform. Med den smarta Floatride- dämpningen får du bra fart under ditt pass vilket gör det enklare för dig att uppnå de resultat du vill. Skon är anpassad för dig som vill få ut så mycket av din träning som möjligt och träna hela kroppen.

Läs mer om Reeboks snygga träningsskor här Extern länk
Annons
Detta är en annons från Reebok, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera SvD-redaktionens åsikter.