Annons

Tips mot vårtrötthet:

Under strecket
Publicerad

Men vårtrötthet - finns det? Uppslagsböcker har inget mellan ”vårtgård” och ”vårtsvin” och hälsotidningar och hälsospalter handlar mer om vårdepressioner och ljusbehandling än enkel vårtrötthet som vi själva kan göra något åt. Är tröttheten och håglösheten så stor att det närmast liknar depression klarar vi den inte med egenvård.
Varför skulle man för resten vara trött på våren när allt blir ljusare, fåglarna börjar sjunga och vinterstövlarna kan ställas undan?
Det finns en förklaring:
I vårt växlande klimat måste vår biologiska inre klocka varje dag justeras mot den yttre. Om man får för litet dagsljus räcker justeringen inte och dygnsrytmen kommer i otakt. Snabba förändringar mellan mörker och ljus kan bli för mycket för själen. Inte för var och en av oss, men för en del.
Ljuset hämmar utsöndringen av hormonet melatonin i kroppen, det som brukar kallas sömnhormon och släpper därigenom fram det aktiverande hormonet cortisol. Är det mörkt bildas å andra sidan serotonin, som ser till att lugnande
melatonin utsöndras, vi blir sömnigare och har kanske ingen lust alls att stiga upp på morgonen. Även om det är ljust ute och koltrasten har börjat flöjta.

Kan man göra något för att bli piggare?
Jodå, ganska mycket. Här några råd mot marsmånadens trötthet med hjälp av vårdpersonal på olika nivåer, receptarier och hälsokostpersonal samt kloka gubbar och gummor:
Theresia Hellefur i Hälsa för allas butik i Alvik reagerar positivt på bekymret vårtrötthet och har många förslag. Först och främst rekommenderar hon för snabb vederkvickelse särskilt Chisan, som innehåller en direktverkande kombination av schisandra, rosenrot och rysk rot. Resultatet är en ”super-adaptogen” som snabbt ger kroppen ny energi och ork, både fysiskt och psykiskt.
För långtidsverkan föreslår Theresia ginsengprodukter. Ett bra alternativ tycks vara blå eller röd Gerimax, som i många mindre studier visat sig ha bra effekt på både humör och prestationer.

Annons
Annons
Annons