X
Annons
X
Analys

Jonas Fröberg: Tiotusenkronorsfrågan: Vem vågar köpa en dieselbil i dag?

Tänk att bilindustrin och alla politiker lett in oss alla i en fålla – som heter dieselbilen. Den utlovade miljövänlighet och värdebeständighet. Men nu bedöms dieselbilen vara smutsig och förbjuds i städer. Vad händer med andrahandsvärdet? Vågar man köpa en dieselbil? Det är just nu bilbranschens stora tiotusenkronorsfrågor.

Allt fler dieselbilar rullar på våra gator. Men utsläppen av kväveoxid har fått flera europeiska städer att sätta stopp för bilen och andrahandsvärdet verkar sjunka. Trafikborgarrådet i Stockholm ger nu rådet att undvika dieselbilen, åtminstone i innerstan.
Allt fler dieselbilar rullar på våra gator. Men utsläppen av kväveoxid har fått flera europeiska städer att sätta stopp för bilen och andrahandsvärdet verkar sjunka. Trafikborgarrådet i Stockholm ger nu rådet att undvika dieselbilen, åtminstone i innerstan. Foto: Ingvar Karmhed

Kommer du ihåg 1995? Sverige gick med i EU och dieselbilen var något marginellt. Man såg någon enstaka rykande taximerca eller på sin höjd en knattrande VW Golf diesel. Endast en av tio sålda bilar i Sverige var en dieselbil. Sedan kom vändningen: Dieselmotorn släppte ut 20 procent mindre koldioxid än en bensindito. Samtidigt inleddes koldioxidjakten – växthusgasen som skapar global uppvärmning.

Allt fler dieselbilar rullar på våra gator. Men utsläppen av kväveoxid har fått flera europeiska städer att sätta stopp för bilen och andrahandsvärdet verkar sjunka. Trafikborgarrådet i Stockholm ger nu rådet att undvika dieselbilen, åtminstone i innerstan.

Foto: Ingvar Karmhed Bild 1 av 2

Jag tycker att stockholmarna ska undvika att köpa dieselbilar. I alla fall undvika att köra dem i innerstan, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X