Annons

Tio sätt som berömda chefer bemästrar mötet

Många känner en direkt avsky inför möten. Det är för många, de är för långa och de ger sällan något vettigt. Business Insider har satt ihop en lista med tio legendariska ledare och högprofilerade chefer och hur de ser till att få ut något av sina möten. Text: Adam Erlandsson

Publicerad
Foto: PAUL SAKUMA Bild 1 av 1

1 / 10

Foto: PAUL SAKUMA

Steve Jobs ville ha minimalistiska mötenEfter sin återkomst till Apple ledde Steve Jobs bolaget som han en gång var med att grunda från nära nog konkursmässigt till att bli ett av världens högst värderade. Han hade ett rykte om sig att uppskatta minimalism, de flesta har säkert sett bilden där han sitter på golvet i sitt hus, med benen i kors, och inte mycket mer än en lampa, två högtalare och en hög med skivor omkring sig.Han föredrog att hålla sina möten på samma avskalade vis. Så få personer som möjligt, för att hålla det så rakt och enkelt som möjligt.Ett exempel är ett möte med Apples reklambyrå. I rummet upptäckte Steve Jobs en person som inte brukade närvara, frågade vem hon var, lyssnade på svaret och bad henne vänligt att gå därifrån. ”Jag tror inte att vi behöver dig på det här mötet. Tack.”
Enligt Walter Isaacsons biografi över Steve Jobs levde han som han lärde. När Barack Obama höll en sammankomst för chefer och entreprenörer i teknikvärlden så tackade han nej. Gästlistan var för lång.**Klicka dig vidare för att se fler mötestipsText: Adam Erlandsson

Annons
Annons
Foto: AGENCE DE PRESSE MEURISSE‏ Bild 1 av 1

2 / 10

Foto: AGENCE DE PRESSE MEURISSE‏

GM-legenden gjorde uppföljning till en konstLegendariske GM-chefen Alfred P. Sloan satt i ledningen för General Motors från början av 1920-talet till mitten av 1950-talet. Under hans ledning, först som vd och sedan som ordförande växte bolaget till världens största. När bolaget gick som bäst stod företagets märken för nära hälften av USA-marknaden och hade fler än 600 000 anställda.Sloan var en lysande strateg och anses av många vara den som uppfann den moderna decentraliserade företagsstrukturen.Enligt ledarskapskonsulten Peter Drucker gjorde Alfred P. Sloan uppföljnings-pm till något av en konstform. Vid formella möten förklarade han bara kort syftet med mötet och lyssnade till vad de närvarande hade att säga innan han gick därifrån. Sedan skickade han ut ett PM med en handlingsplan.Enligt Drucker var detta en viktig aspekt av Sloans ledarskap och centralt för hans omvittnade effektivitet.

Annons
Annons
Foto: NATI HARNIK/AP Bild 1 av 1

3 / 10

Foto: NATI HARNIK/AP

Ben Horowitz tycker att chefen ska lyssna, inte talaSom vd var Ben Horowitz med och sålde Opsware till HP för 1,6 miljarder dollar. Två år senare grundade han Andreesen Horowitz, en av Silicon Valleys mest omhuldade och eftersökta investerare. I dag lägger han mycket av sin tid på att agera mentor åt unga talanger, enligt honom är det en vds viktigaste uppgift – att lägga upp en struktur för hur anställda inom ett företag kommunicerar.I flera intervjuer har han lyft upp det enskilda mötet, en mot en, som centralt för den processen. Det är där idéer frodas och relevant kritik släpps upp till ytan. I ett blogginlägg skriver han att ”nyckeln till ett bra enskilt möte är att förstå att det är den anställdes möte, inte chefens”.Han fortsätter med att förklara hur det ska vara upp till den anställde att bestämma formatet så att akuta saker hanteras, men också för att släppa fram ”briljanta idéer och kroniska frustrationsämnen, sådant som inte passar in i statusrapporter, e-post och andra mindre personliga och intima kommunikationsformer”. Under mötet ska ”chefen stå för 10 procent av pratandet och 90 procent av lyssnandet. Ofta är det precis tvärtom”.

Annons
Annons
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1

4 / 10

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Elon Musk kräver förberedda deltagareTesla-chefen och miljardären Elon Musk ställer mycket höga krav på sin omgivning och har ett rykte om sig att avskeda folk om de missar en deadline. En anonym anställd delar med sig av sina erfarenheter på forumet Quora:”När vi hade möten med Elon så var vi förberedda. För om man inte var det så fick man veta det. Om han ställde en rimlig följdfråga och du inte hade ett svar förberett, så, ja, lycka till.”

Annons
Annons
Foto: SHIZUO KAMBAYASHI Bild 1 av 1

5 / 10

Foto: SHIZUO KAMBAYASHI

Spikad agenda ger Sheryl Sandberg effektiva mötenFacebooks operativa chef, Sheryl Sandberg ses som en central figur för det sociala nätverket. Till varje möte har hon med sig ett anteckningsblock med en förberedd lista över vad som ska diskuteras och vilka beslut som mötet behöver fatta.En artikel i Fortune Magazine beskriver hur hon bockar av dem i takt med att de avhandlas och river ut hela sidan när den är klar. ”Om varje ämne är avhandlat efter tio minuter så är mötet över, även om det var planerat som ett entimmesmöte.”

Annons
Annons
Foto: FRANK FRANKLIN II Bild 1 av 1

6 / 10

Foto: FRANK FRANKLIN II

Marissa Mayer går till botten med alltYahoo-vd:n och tidigare Google-chefen Marissa Mayer har för vana att studera alla förslag som når fram till henne mycket ingående. Produktchefer och andra som lägger fram idéer för henne kan räkna med att få sina strategier nogsamt analyserade med frågor som ”Hur kom ni fram till det? Vilken metodik använde ni? Vad har ni för stöd för er tes?”

Annons
Annons
Foto: EDUARDO MUNOZ Bild 1 av 1

7 / 10

Foto: EDUARDO MUNOZ

**”Inget beslut ska någonsin behöva vänta på ett möte”**En av de första sakerna som Larry Page gjorde när han tog över vd-stolen på Google år 2011 var att skicka ut ett mejl till alla anställda. Ämnet var ”hur man håller effektiva möten”. Ett av tipsen var att utse en beslutsansvarig för varje möte. Men det centrala temat var att man kanske inte behöver ett möte alls.”Inget beslut ska någonsin behöva vänta på att ett möte ska bli av”, skriver han. ”Om ett möte verkligen måste till innan ett beslut fattas så ska mötet bokas in omgående.”

Annons
Annons
Foto: MARK LENNIHAN/AP Bild 1 av 1

8 / 10

Foto: MARK LENNIHAN/AP

Nike-vd:n klottrar i sin anteckningsbokAtt ha med sig anteckningsblock till ett möte brukar vara helt okej, men att sitta och skissa i det under mötet brukar knappast vara uppskattat. Det brukar däremot Nike-vd:n Mark Parker göra. Cyklisten och den vandrande dopningsskandalen Lance Armstrong har berättat om ett möte med Parker år 2009. Nike-chefen satt hela mötet och ritade i sin anteckningsbok. I slutet av mötet bad Armstrong att få se vad han ritat.– Han vänder blocket och visar den här perfekta skon, sa Lance Armstrong till USA Today.I samma artikel förklarar Mark Parker att skissandet hjälper honom att strukturera tankarna, att det blir ett sätt att balansera vad designavdelningen vill ha och vad affärssidan kräver.

Annons
Annons
Foto: GARY HE Bild 1 av 1

9 / 10

Foto: GARY HE

En deltagare utifrån på varje möteOm Steve Jobs förespråkade så få personer som möjligt på sina möten så har Evernotes vd Phil Libin en lite annorlunda syn. På varje möte på företaget så kommer det att finnas någon som egentligen inte har något med mötet att göra.Det hela har med företagets interna kompetensutvecklingsprogram att göra. Anställda läggs till på möten utanför sin egen expertis för att få bättre koll på andra delar av bolaget.– De är där för att ta till sig vad vi pratar om, men de är inte bara åskådare. De ställer frågor. De pratar, säger han i en intervju med New York Times.Idén fick han av en vän som arbetar på en ubåt. För att bli befäl över en ubåt behöver man veta hur man gör alla andras jobb också.

Annons
Annons
Foto: TED S. WARREN Bild 1 av 1

10 / 10

Foto: TED S. WARREN

Ingen konsensusvurm för Jeff BezosSom anställd på Amazon behöver man vara redo för konflikter. Företagets vd Jeff Bezos har upprepade gånger uttalat sin avsky för konflikträdsla och människors tendens att nå fram till en konsensus utan något annat skäl än att det känns bra att göra det.I Amazons principer för ledarskap står att chefer måste ifrågasätta beslut när de inte håller med, även när det är obekvämt eller utmattande att göra det. Chefer på bolaget ska vara fasta i sin övertygelse och inte ge upp.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons