Tio sätt som berömda chefer bemästrar mötet

Många känner en direkt avsky inför möten. Det är för många, de är för långa och de ger sällan något vettigt. Business Insider har satt ihop en lista med tio legendariska ledare och högprofilerade chefer och hur de ser till att få ut något av sina möten. Text: Adam Erlandsson

Under strecket
Publicerad
Annons

Steve Jobs ville ha minimalistiska mötenEfter sin återkomst till Apple ledde Steve Jobs bolaget som han en gång var med att grunda från nära nog konkursmässigt till att bli ett av världens högst värderade. Han hade ett rykte om sig att uppskatta minimalism, de flesta har säkert sett bilden där han sitter på golvet i sitt hus, med benen i kors, och inte mycket mer än en lampa, två högtalare och en hög med skivor omkring sig.Han föredrog att hålla sina möten på samma avskalade vis. Så få personer som möjligt, för att hålla det så rakt och enkelt som möjligt.Ett exempel är ett möte med Apples reklambyrå. I rummet upptäckte Steve Jobs en person som inte brukade närvara, frågade vem hon var, lyssnade på svaret och bad henne vänligt att gå därifrån. ”Jag tror inte att vi behöver dig på det här mötet. Tack.”
Enligt Walter Isaacsons biografi över Steve Jobs levde han som han lärde. När Barack Obama höll en sammankomst för chefer och entreprenörer i teknikvärlden så tackade han nej. Gästlistan var för lång.**Klicka dig vidare för att se fler mötestipsText: Adam Erlandsson

GM-legenden gjorde uppföljning till en konstLegendariske GM-chefen Alfred P. Sloan satt i ledningen för General Motors från början av 1920-talet till mitten av 1950-talet. Under hans ledning, först som vd och sedan som ordförande växte bolaget till världens största. När bolaget gick som bäst stod företagets märken för nära hälften av USA-marknaden och hade fler än 600 000 anställda.Sloan var en lysande strateg och anses av många vara den som uppfann den moderna decentraliserade företagsstrukturen.Enligt ledarskapskonsulten Peter Drucker gjorde Alfred P. Sloan uppföljnings-pm till något av en konstform. Vid formella möten förklarade han bara kort syftet med mötet och lyssnade till vad de närvarande hade att säga innan han gick därifrån. Sedan skickade han ut ett PM med en handlingsplan.Enligt Drucker var detta en viktig aspekt av Sloans ledarskap och centralt för hans omvittnade effektivitet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons