Annons

Tio år av kundrelaterad radio

Kommersiell radio firar tio år i Sverige. Om den blev som man tänkt sig, beror på vem man talar med. Sanning är dock att Rix FM med sina 24 stationer för första gången blivit större än både P1 och P3.

Publicerad

Radioprataren Niclas Jozon alias ”den glade värmlänningen” på RIX FM.

Efter evigheter av påtryckningar, inte minst från många landsortstidningar och organisationer som SAF, blev reklamradion ett faktum den 22 september 1993. Ett 60-tal stationer från hela landet fanns på plats i Stockholm när frekvenser gick under klubban för åtskilliga miljoner kronor. Så skulle Sverige äntligen få sin fria, alternativa röst till public service. Ett decennium senare kan man väl konstatera att det var formaten som överlevde. Fast inte vilka som helst. Titlar som mjukt böljande Classic Radio, amerikanskt rockande Radio Bandit och kulturkvinnliga Radio Q misslyckades. Bättre gick det för stationer som stöptes i ungefär samma form; radio skapad för att locka så många - ofta unga - lyssnare som möjligt som i sin tur drar till sig så många annonsörer som möjligt.

Annons
Annons
Annons