Annons

En droppe midnattTimbuktu gräver i sårig historia

Bokdebutanten Jason Diakité – mer känd som rapparen och musikern Timbuktu – reste till det rassegregerade South Carolina för att spåra sin släkts historia.
Bokdebutanten Jason Diakité – mer känd som rapparen och musikern Timbuktu – reste till det rassegregerade South Carolina för att spåra sin släkts historia. Foto: David Magnusson

Jason Diakités familjekrönika spänner från en komplicerad fadersrelation till de sydamerikanska bomullsfälten. ”En droppe midnatt” bär spår av nybörjarens fumliga texthantverk, men berör och manar till självreflektion, skriver Viola Bao.

Publicerad

”Jag var aldrig amerikan, aldrig svensk, aldrig vit men heller aldrig svart. Jag var ingenmanslandet i världen.” Orden tillhör bokdebutanten Jason Diakité – mer känd som rapparen och musikern Timbuktu – och beskriver upplevelsen av uppväxten i Skåne med amerikanska föräldrar, en svart pappa från Harlem och en vit mamma med östeuropeiskt påbrå. Uppvuxen mellan språk, mellan kulturer och utan att varken kunna identifiera sig med sitt mångförgrenade ursprung eller känna sig hemma i ett land där han hela tiden blir påhoppad för sin mörka hud, präglades barndomen av identitetsförvirring och en känsla av hemlöshet och rotlöshet.

Upplägget i den nyutgivna självbiografiska ”En droppe midnatt”, bearbetad av journalisten Mustafa Can, gör mig inledningsvis orolig över att det är ett förlängt sommarprat i bokform vi har att göra med, som så ofta med kändisars litterära självporträtt: en sentimental vandring från barndomens utsatthet till vuxenlivets erövrande av tillvaron och karriärsmässiga triumfer. För Diakités del är denna karriär ju en solskenshistoria: sedan debutsingeln 1996 har han släppt ett tiotal album, vunnit sju Grammispris, sommarpratat två gånger och är idag en av våra mest populära rapartister.

Annons
Annons
Annons
Annons