X
Annons
X

Till sist räckte inte ens drömmarna till för Icon Medialabs fordringsägare

Allt började med en rivstart. Johan Staël von Holstein ville erövra världen och det var bråttom. Den 1 april 1996 bildades Icon Medialab i en kontorslokal i Värtahamnen. Grundarna var, förutom Staël von Holstein, Jesper Jos Olsson, Erik Wickström och Magnus Lindahl.
Alla utom Magnus Lindahl hade jobbat med Jan Stenbeck på Kinnevik.

Det behövdes kapital. Johan Staël von Holstein lovade Björn Nordstrand, en av de första att kasta in pengar i Icon, att bolaget skulle vara värt 100 miljoner inom ett år. Nordstrand skrattade gott och försäkrade att han skulle vara nöjd långt dessförinnan.
Tre år senare var det emellertid aktieägarna som skrattade när bolaget värderades till nästan två miljarder kronor.
Men då, på våren 1996 när Icon drog igång, hade inte den riktiga hysterin brutit ut än. Det sjöd dock av aktivitet bland de unga, orädda svenska entreprenörerna. Den svenska internetindustrin, som snart skulle bli världsberömd, låg i startgroparna för en massiv expansion.
1997 gör en ny hjälte entré på
Icon-scenen, Franco Fedeli. 1998 börsintroducerades företaget.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X