Till och med EU kan klara sig på autopilot

Under strecket
Publicerad
Annons

En gång var jag till sjöss på ett stort kryssningsfartyg och superade varje kväll vid samma bord som högste maskinofficeren som satt där i kritvit uniform efter att under dagen inte verkat ha haft särskilt mycket att göra.
Mitt intryck var riktigt: han förklarade att stora fartyg nuförtiden sköter sig själva och att hans jobb egentligen bestod i att trycka på en eller annan knapp. I maskinrummet var han bara sällan. Moderna fartyg kunde inte ens sjunka. Det värsta som kan hända är att de börjar brinna.
Också flygplan sköter numera sig själva. De flygs av autopiloten medan de uniformerade
i planets cock-pit läser av instrument och trycker på en eller annan knapp. Så ser vår moderna värld ut och inte ens EU lär gå under trots Frankrikes ”nej” i söndags: unionen sköter sig själv tills vidare, följande sina egna vegeterande rutiner fastän kommandobryggan är tom.

Frankrike känner obehag i det nya Europa. Det har blivit för stort, för oöverskådligt, och accepterar inte som det gamla Europa utan förbehåll Frankrikes ledande roll; flera av de nya medlemmarna orienterar sig snarare efter Amerika. Också Tyskland har blivit för stort, till och med världen, som till Frankrikes stora sorg ivrigt ägnar sig åt den globalisering och nyliberala kapitalism som fransmännen misstror.
Frankrike kommer väl nu att försöka försälja sitt ”nej” som en nystart för Europa, som en möjlighet att – under fransk ledning – ge det europeiska projektet ny utformning. Men det kommer inte visa sig möjligt. För ett sådant projekt är det alltför sent och det hör till den franska självbilden, magnifik och provinsiell på en och samma gång, att man så länge och så envist vägrat förstå detta.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons