Recension

Nell Wallden och Der SturmTidskriften som blev ett brohuvud för modernismen

Nell och Herwath Walden
Nell och Herwath Walden Foto: Landskrona museum

Mjellby konstmuseums utställning om den avantgardistiska tyska rörelsen Der Sturm är rikt varierad. Men den ger en överdriven bild av svenska Nell Waldens roll.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Mjellby konstmuseum, Halmstadgruppens museum, slår med sin sommarutställning ett ambitiöst slag för den avantgardistiska Der Sturm-rörelsen i Berlin under 1910- och 20-talen. Det sker genom både själva utställningen och en omfångsrik katalog med parallelltext på svenska och engelska. Utställningar om Der Sturm är sällsynta i Sverige: senast var för 15 år sedan då Kulturen i Lund visade utställningen ”Svenskt avantgarde och Der Sturm i Berlin” i ett svenskt-tyskt samarbete.

Det är tack vare den landskronabördiga konstnären Nell Walden (1887-1975) och Landskrona museum som Der Sturm tidigare uppmärksammats i Sverige. Hon var prostdotter från Landskrona och hade studerat musik, när slumpen förde henne samman med den tyske författaren, publicisten och kompositören Herwarth Walden (1878-1941) på besök 1911 hos sin syster i Landskrona. Herwarth Walden hade året innan startat den radikala kulturtidskriften Der Sturm i Berlin, som han i mars 1912 kombinerade med ett konstgalleri, vilket blev ett brohuvud i Tyskland för modernismen. Den äventyrslystna prostdottern, då Nelly Roslund, bröt upp från sin utstakade bana och flyttade till metropolen Berlin, där hon snart blev indragen i den dynamiske Waldens aktiviteter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons