Annons
X
Annons
X

”Tidsam vill strypa de mindre förlagen”

Svenska tidskrifter drabbas från årsskiftet av dramatiskt ökade kostnader när privatägda Tidsam chockhöjer distributionsavgiften. Kritiska röster menar att det är för att knäcka de mindre förlagen.

Tidsam är privat och ägs gemensamt av Bonniers, Allers, Hemmets Journal och Albinsson & Sjöberg, och enligt flera bedömare är detta ett beslut som syftar till att bli av med små och mellanstora förlag. Samtidigt som Tidsam höjer distributionsavgiften från 81 000 kronor till 180 000, så höjs även inregistreringsavgiften för nya förlag, från 180 000 kronor till 250 000.

– Det hela är oväntat och chockerande, säger Christian Nyreröd på tidskriften Vagabond. Tidsams agerande snedvrider konkurrensen på tidskriftsmarknaden, till förmån för de tidningar som ägarna själva ger ut.

– Det hade naturligvis varit mer rättvist om avgiftshöjningen i stället hade baserats på antal titlar som ett förlag har med i systemet, eller antal exemplar som distribueras respektive returneras.

Annons
X

– Som det nu är drabbas ett förlag som endast har en tidning lika hårt som ett som har ett fyrtiotal. Och det senare förlaget belastar förstås Tidsams organisation betydligt mer.

Ove Jerselius på Frida Förlag håller med. Han förstår att
Tidsam har tvingats öka sina intäkter, och anser att distributören fungerar utmärkt, men tycker att höjningen är direkt ojust, i och med att den drabbar de små avsevärt hårdare.

– Det här blir mycket besvärligt för alla mindre förlag, säger Gunilla Welin på tidskriften Föräldrar och Barn. Höjningen är av ondo för bredden av tidskrifter. Och det finns inga bra alternativ. Vi är helt i händerna på Tidsam. Hon anser att den alltför dyra distributionen har blivit en viktig samhällsangelägenhet och att staten borde hitta stödformer, som framför allt gör det möjligt för små politiska och kulturella tidskrifter att överleva.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Nu handlar det inte längre om att skrämma oss, säger Tommy Rundqvist på tidskriften ETC, nu är man ute efter att strypa de mindre förlagen. Och man vet att vi inte kan gå någon annanstans. Att använda konkurrenten Interpress skulle direkt leda till minskad försäljning. De når färre än hälften av alla butiker som Tidsam samarbetar med.

    Enligt Nyreröd finns det en tydlig överetablering på
    marknaden. Butikerna har inte längre plats på hyllorna för alla de publikationer som vill synas, särskilt som tidningar som varugrupp har fått mindre utrymme på senare tid. Återförsäljarna ger numera mer plats för chips och godis och mindre för publikationer. Med andra ord, några titlar måste bort, och Tidsams utspel blir alltså ett sätt att gallra, till förmån för de egna tidningarna.
    Samtidigt har det blivit billigare att producera tidskrifter, med hjälp av ny teknik, och på sistone har handlarna börjat pressa Tidsam även på den punkten. De kan inte ta emot redan existerande titlar, och vill absolut inte tvingas hantera också de nya. Sedan tidigt i höstas har distributören därför infört stopp för nya titlar, en spärr som man nu har förlängt till och med juni 2005. Flera bedömare är starkt kritiska till denna begränsning, och menar att det måste finnas möjlighet att lansera nya titlar.

    – Risken är att det hämmar marknaden och att många bra idéer och projekt aldrig blir verklighet, säger Jerselius.


    Tidsam förklarar man att företaget skapades för att i främst ta hand om tidskrifter med stora volymer och att man måste balansera sina utgiftsökningar.

    – Vi har tittat noga på våra ökande kostnader, och anser att en höjning av avgifterna är oundviklig, säger Linus Hedén. Vi är naturligtvis tvungna att prioritera vår lönsamhet. Dessutom är det faktiskt bara andra gången vi höjer avgiften sedan 1994, och då höjde vi med endast 2 procent.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X