Annons
X
Annons
X

Tidlöst modern 13-åring

Nu lanseras nya livs­viktiga Saab 9-5. För att få perspektiv har SvD tagit en provtur med den allra första Saab 9-5:an från 1997 utanför Saabs museum i ­Trollhättan. Häng med.

SVD:S JONAS FRÖBERG KÖR FÖRRA GENERATIONEN 9-5

Sofie Helmersson på Saabs museum i Trollhättan banar väg mellan museibilarna.

Vi är sekunder ifrån att få se den första Saab 9-5:an. Hon öppnar en dörr in till en ljus verkstad som finns direkt bakom museet. Och där står den och blänker i cayenneröd metallic och ser ut som vilken 9-5:a som helst.

Men skenet bedrar.

Annons
X

Den har med stor möda baxats ut från ett förvaringsutrymme bakom museet, inklämd bakom andra bilar som för tillfället inte står utställda i museet. Den röda har inte sett dagsljus på tio år och har produktionsnummer 1.

Vi går runt och tittar. Sofie Helmersson berättar att förardörren går lite trögt, fönstret inte går att stänga och att motorn inte går riktigt rent – inget onormalt för en bil som stått så länge – men att jag får köra hur mycket jag vill.

Dörren fjädrar upp från de fräscha gummilisterna och jag drar ett djup andetag inne i bilen.

Den luktar nytt, på ett sätt som jag minns från hösten 1997 då jag provsatt min första 9-5 på en bilaffär. Blickar ut över instrumenteringen som känns förvånansvärt modern, ren i formerna på ett tidlöst sätt. Startar motorn och lägger i ettan. Även växel­lådan – normalt inte Saabs starka sida – känns krispigt ny i växlingarna.

Vi glider iväg och kör ett par mil på varierande vägar. Helhetsintrycket är en tight bil som faktiskt är rolig att köra.

Men ingen vänder sig om efter den.

Tills vi stannar och fotograferar vid dammarna i Trollhättan och Maggie Malmqvist och Börje Westling kommer gående.

– Å vilken fin bil! Är den ny?

Maggie provsitter och utropar:

– Den är ju bättre än min nya Golf!

Trots att den inte rullat många meter återfinns fragment av dess historia.

I handskfacket ligger en gul ”transportkontrollsedel” som det står Saab-Scania på. Den är daterad 1997-09-11. Då fick bilen en ny fälg med däck (Hade de kört på en trottarkant?) Museichefen själv, Peter Bäckström, hämtade och hade fått plita i sitt anställningsnummer, 2951, i en ruta.

I våras körde jag en prototyp av den nya 9-5 som snart lanseras i Frankfurt. Och visst, den känns modernare, mer vridstabil och ungefär lika körglad – men också större och inte lika lätthanterlig som denna 9-5 – som också känns mer ”Saab” i formerna.

Jag åker tillbaka och lämnar ett litet diskret tecken till kommande generationer att jag kört den.

Nu får den vila ännu en tid.

Annons
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X