Recension

Plays jazzTidlös låtskatt i lyhörd nytolkning

Thomas Jäderlund.
Thomas Jäderlund. Foto: VIKTOR GÅRDSÄTER
Under strecket
Publicerad
Annons

Hela känsloregistret spelas upp när saxofonisten Thomas Jäderlund med trio tolkar två av jazzens stora: Charles Mingus och Ornette Coleman. Trion vårdar ömsom ömt, ömsom starkt en fantastisk låtskatt samtidigt som de ger sig ut på egna äventyr. Och de gör det riktigt bra och varierat, från det avslappnade till det intensiva. Thomas Jäderlund står i centrum, han river och smeker angeläget och han har mycket han vill uttrycka: sorg i Colemans ”Lorraine”, tragikomik i Mingus ”Fables of Faubus” där guvernören och rasisten Orval Faubus träffsäkert framställs som en seriekarikatyr, frustration i solot i ”So long Eric” och frihetslängtan i ”Mind and time”.

Att musiken har över 50 år på nacken – det mesta spelades in i original det magiska året 1959, då såväl Coleman som Mingus stod med ena foten i beboptraditionen och den andra ivrigt på väg in i det nya och okända – är imponerande eftersom den märkligt nog är både tidstypisk och tidlös. Frustration och hopp i fruktbart möte där låtarna är något långt mer än tema, solo, tema. Thomas Jäderlund, basisten Peter Janson och trumslagaren Göran Kroon tar vara på möjligheterna på ett spännande sätt, de törs tolka musiken snarare än att återskapa den. Lyhört och skickligt lyckas de lyfta fram såväl låtarna som sig själva.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons