Annons

Tidigare SL-vd: Röda linjen – ett bedrägeri mot folket

Gamla tunnelbanevagnar, slopat nytt signalsystem och en miljardrullning. Röda linjens utveckling är eftersatt. Enligt en tidigare vd på SL så beror det på att myndigheten tvingas använda de gamla vagnarna på grund av de hemliga US-leasarna.

– Avtalet är i praktiken omöjligt att bryta, säger Lennart Jangälv.

Uppdaterad
Publicerad
Efter reklamen visas:
Hur finansierar SL tunnelbanan?

De äldre blå vagnarna har trafikerat Stockholms tunnelbana sedan slutet på 1970-talet. För 18 år sedan var SL i ekonomisk knipa och man beslutade då att via det specialbildade bolaget Transitio och den amerikanska banken Wilmington, hyra ut och hyra tillbaka 88 tunnelbanevagnar.

De gamla t-banevagnarna i US-leasen som SvD granskat är från 1985–1989. Det är svårt att byta ut det gamla signalsystemet från 1960-talet, om de gamla vagnarna samtidigt ska rulla med ett modernt signalsystem behöver de byggas om.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

SL:s tidigare vd Lennart Jangälv hävdar att de hemliga US-leasarna hindrat SL från att bygga ut röda linjen. Därför rullar de gamla vagnarna än, menar han.

Foto: Allis Nettréus Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons