Annons

Erfaren pilot: Olyckan ”fullständigt ologisk”

Flygplansdelar lyfts upp på en bärgningsbil under måndagen.
Flygplansdelar lyfts upp på en bärgningsbil under måndagen. Foto: Erik Abel/TT

Flygolyckan i Umeå är mycket svår att förstå, det menar en av Sveriges mest erfarna piloter:

– Större delen av stjärten saknades, ser det ut som, säger piloten Pelle Scherdin.

SvD:s genomgång visar samtidigt att det internationellt funnits motorfel på den aktuella flygplansmodellen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Den aktuella flygplansmodellen har vid flera tillfällen haft problem med sin motor.

Foto: Samuel Pettersson/TT Bild 1 av 1

Svenska Fallskärmsförbundet (SFF) har beslutat att temporärt stoppa alla fallskärmshoppningar med den australienska flygplansmodellen GippsAero GA8 Airvan efter söndagens flygolycka i Umeå.

Den aktuella flygplansmodellen har vid flera tillfällen haft problem med sin motor, visar SvD:s granskning av bland annat data från australienska myndigheter (Bureau of Aircraft Accident Archives, BAAA). Genomgången är inte heltäckande internationellt, men hos BAAA finns sju listade incidenter med modellen Gipps Aero GA8 Airvan sedan 2006. I tre av dessa listas motorfel som en orsak, eller trolig orsak.

Annons
Annons
Annons