Annons
X
Annons
X

Tidigare betyg ska lyfta skolan

Tidigare betyg och bättre klassrumsdisciplin. Det är nästa steg som utbildningsminister Jan Björklund vill ta för att förbättra den svenska skolan.

[object Object]
Utbildningsminister Jan Björklund. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT

Svenska lärare har dåliga löner och få möjligheter att utvecklas utanför undervisandet. Sverige kan inte kompensera för en svag socioekonomisk bakgrund - och heller inte få fram toppelever.

Den svenska skolan sågas ytterligare i den analys av Sveriges Pisaresultat som gjorts på regeringens beställning av Andreas Schleicher, OECD:s chef för utbildningsfrågor och ansvarig för Pisa och som presenterades idag.

Utbildningsminister Jan Björklund, vad säger du om analysen?

Annons
X

– OECD har landat i de slutsatser där vi själva har landat. Det är uppmuntrande och jag uppfattar att vi är på rätt väg med de reformer vi nu gör. Det är mer av studiedisciplin, mer av traditionell lärarledd katederundervisning, karriärvägar för lärare. Det är några av de saker som OECD lyfter fram som väldigt viktiga.

Är det förvånande att de svenska resultaten är de som sjunkit mest, samtidigt som satsningarna på skolan har ökat?

– Det visar dem som ropar att mer resurser är lösningen på allt, att det inte är en speciellt en begåvad slutsats. Vi behöver mer resurser för att göra karriärvägar åt lärare och inom några andra områden, men att enbart mer resurser är svaret på allting, det visar att så är det inte.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    ”Vi är på rätt väg med de reformer vi nu gör”
    Jan Björklund, utbildningsminister

    Med det svenska karriärlärarsystemet som infördes i fjol, handlar det om ett enstaka karriärsteg med ett fast lönepåslag på 5000 kronor till extra skickliga lärare som blir så kallade förstelärare. Kritik från lärarhåll har bland annat riktats mot att dessa lärare utses godtyckligt. Samtidigt poängteras i Pisa-analysen vikten av ett system för att utvärdera lärares insatser, kopplat till karriärstegen. Men Jan Björklund ser ingen anledning att ändra det svenska systemet.

    – När vi har skapat den svenska karriärmodellen, då har vi gjort det i interaktion med andra länder. Det är fler länder som är inne på den här typen av tankar. Detta är nu i sin linda i Sverige, men min bedömning är att vi är på rätt väg. Det kommer säkert att behöva justeras i sina detaljer så småningom. Men huvudinriktningen är rätt tänkt, det är jag övertygad om.

    Vilket anser du är nästa steg för att lyfta de svenska skolresultaten?

    – Det som OECD pekar på: det som kallas assessments, utvärdering av resultat. Vi börjar med betyg väldigt sent i Sverige. Jag vill gå vidare och flytta ner betygen ytterligare några år. Det är också uppenbart att vi måste stärka studiedisciplinen. Och det är enkla saker, det handlar om att passa tider, att ha gjort läxan, att ha med rätt prylar till lektionen, att det är tyst och lugnt i klassrummet. Men det är sådant som verkligen spelar roll för resultaten.

    Finland införde nyligen en lag som säger att läraren får ta ifrån elever mobilen om den stör i klassrummet. En liknande bestämmelse infördes i Sverige 2007, problemet enligt Jan Björklund är att den inte används.

    – De som är anställda i skolan, rektorer och lärare, de måste ha ett klimat så att de använder det här i skolorna.

    Annons
    Annons
    X

    Utbildningsminister Jan Björklund.

    Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X