Annons

Tidig språkundervisning lönar sig

Under strecket
Publicerad

I en debattartikel 20/11 skriver Horace Engdahl, Peter Englund med flera om faran att introducera engelska som skolämne i årskurs 1. Det påpekas i artikeln att den så kallade fritidsengelskan, alltså den engelska barn och ungdomar kommer i kontakt med på sin fritid, utanför skolans värld, är av avgörande betydelse för utvecklingen av deras kunskaper i språket. Forskningen är entydig på den punkten.

Ungdomar som har mycket kontakt med engelska på sin fritid, exempelvis via media, Internet, datorspel, med mera, har till exempel ett signifikant större ordförråd än de som inte av eget val kommer i kontakt med så mycket engelska. Positiva effekter av fritidsengelska hos högstadie- och gymnasieungdomar känner vi till, däremot vet vi betydligt mycket mindre om hur de yngre barnen påverkas av att vårt samhälle är fullt av engelska i alla möjliga sammanhang. Vi menar dock att det måste vara en fördel om skolan kan haka på det intresse även yngre barn har, genom sina fritidsaktiviteter, för det engelska språket.

Annons
Annons
Annons