Tiden sätter sökspår

För ett år sedan blev det klart att Stina Honkamaa skulle ta över som vd på Google i Sverige. Även om företaget är en jätte i världen ägnar hon mycket tid åt att utbilda svenska företag om vikten av att finnas på sökmotorn.

Under strecket
Publicerad
Annons

Vad kommer er verksamhet att präglas av framöver?

– Jag måste säga lågkonjunkturen, den drabbas vi ju alla av. Det är intressant på många sätt, inte minst för att detta är första gången vi upplever en så djup nedgång i ett digitaliserat samhälle. I dag är alla konsumenter online, så var det inte alls förra gången. Nu finns det stora möjligheter att locka de besökare som söker efter information om produkter och tjänster. Resebranschen är ett exempel, där har vi sett allt fler sökningar på icke-dollarländer i takt med att kronan försvagats och i finanskrisens spår söker man mer på billigt flyg och sista minuten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons