Annons

Johan Thurfjell, ”The first sculpture”Thurfjells skuggspel gör vetenskapen tråkig

Johan Thurfjell, ”The first sculpture”. Intsallationsvy på Nordenhake.
Johan Thurfjell, ”The first sculpture”. Intsallationsvy på Nordenhake. Foto: Carl Henrik Tillberg

Hur såg den första skulpturen ut? Bestod den av några trädgrenar eller staplade stenar? Håkan Nilsson beger sig in bland block av frigolit och Johan Thurfjells fantasifullt mörka utställning och ser en plats där modet sätts på prov.

Under strecket
Publicerad

Johan Thurfjell, ”Giant”, 2018, papier-mâché, frigolit, aska.

Foto: Carl Henrik Tillberg Bild 1 av 3

Johan Thurfjell, ”Stick man”, 2018, lera.

Foto: Carl Henrik Tillberg Bild 2 av 3

Johan Thurfjell, ”The 3rd age, 2018, papier-mâché.

Foto: Carl Henrik Tillberg Bild 3 av 3

Johan Thurfjell arbetar ofta i tre dimensioner, men hans konstnärskap låter sig inte summeras genom ett visst uttryck eller någon tydlig tematik. Det är snarare en sorts känsloläge som binder samman hans verk. Ett känsloläge som andas bräcklighet. Utställningen på Nordenhake är inget undantag. Skulpturerna är bräckliga både till tilltal och utförande. Så bräckliga att galleriet under vernissagen placerade ut vakter för att ingen skulle råka skada något.

Man förstår lätt varför: utställningen har genomgående dämpad belysning och de delikata, ibland rätt små gipsfigurerna har placerats direkt på golvet. Även när jag går runt ensam i lokalerna är jag rädd för att råka stöta till något. Och det är såklart precis där Johan Thurfjell vill ha mig. Med skärpta sinnen. Jag vet ingen annan konstnär som så skickligt gör skörheten till sin styrka.

Annons
Annons
Annons