Recension

Mannen som dog som en laxThriller omkolonialism på svenska

KULTURKROCKAR | Mikael Niemis flödande rika samtidsroman är en svidande vidräkning med förtrycket av tornedalsfinnarna. Det handlar om mordet på ett språk, skriver Magnus Persson.

Under strecket
Publicerad
Mikael Niemi (född 1959) växte upp i Pajala, nära den finska gränsen. Hans teaterpjäs ”Jag gjorde Vietaskuppen” har premiär på Norrbottensteatern 30/9.

Mikael Niemi (född 1959) växte upp i Pajala, nära den finska gränsen. Hans teaterpjäs ”Jag gjorde Vietaskuppen” har premiär på Norrbottensteatern 30/9.

Annons

Det finns författare som redan i titlarna på sina böcker lyckas ringa in särarten i både det enskilda verket och i hela författarskapet. Mikael Niemi tillhör definitivt denna skara. Smaka på följande urval: ”Näsblod under högmässan” (1988), ”Änglar med mausergevär” (1989), ”Populärmusik från Vittula” (2000), ”Svålhålet” (2004).

Redan i titlarna framträder några av de viktigaste ingredienserna i Niemis poetik. Kollisionen mellan till synes väsensskilda företeelser, förkärleken för det groteska, korsbefruktningen mellan högt och lågt, ifrågasättandet av förgivet tagna moraliska, estetiska och geografiska hierarkier. Och, naturligtvis, humorn.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons