Annons
Recension

Bleeding edgeThomas Pynchons mest lysande komedi

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Thomas Pynchons nya roman ”Bleeding edge” (ungefär: spjutspetsteknologi med höga risker) är retro-chic på lite alla möjliga sätt. Det är den första romanen av Pynchon som utspelar sig i New York sedan debuten med ”V.” 1963. Det är också den första med en kvinnlig huvudperson sedan ”Buden på nummer 49” från 1966. Maxine Tarnow, som hon heter, är en ensamstående judisk tvåbarnsmor och frilansande bedrägeriutredare med en Beretta i handväskan. Om man så vill en korsning av Oedipa Maas (från ”Buden på nummer 49”) och Philip Marlowe (detektiven i Raymond Chandlers romaner) med uppdrag att snoka i ett skumt mjukvaruföretags finanser.

Boken är i grunden en pastisch på 40-talets hårdkokta deckare, uppblandad med en lång rad andra, lättsammare genrer från 90-talets tv-tablåer: chick flick, romcom, sitcom, tecknat… Som vanligt kryllar det också av anspelningar på filmhistoriens klassiker. Men det som framförallt gör boken så retrocool är dess ömsint nostalgiska tillbakablick på internets barndom, en tid som inte är så avlägsen i år men mätt i bits och bytes känns som rena stenåldern.

Annons
Annons
Annons