The Phone House i rejält blåsväder

Styrkan i ett varumärke kan fungera som krockkudde vid en olycka, men inte för en hur hård smäll som helst.

Under strecket
Publicerad
Annons

I söndagens SVT-dokumentär ”Säljsekten”, fick tittaren följa en ung anställd med dold kamera på telekomföretaget The Phone House. Bilderna vittnade om en extremt påfrestande företagskultur där ungdomar pressades så hårt av sina chefer att de gick in i väggen. Den aggressiva säljkulturen liknades av flera tidigare medarbetare vid en sekt.

Dokumentären lämnade ett omedelbart motstånd till varumärket The Phone House efter sig, inte minst för att det är unga människor som drabbas. I ett pressmeddelande sa bolagets Sverige-vd att den typ av säljverksamhet som åskådliggörs har avvecklats. I övrigt slår han ifrån sig alla anklagelser och säger till tidningen Resumé att bilden som framställs är snedvriden.

Annons
Annons
Annons