Annons
Recension

Young In Hong, ”A Fire That Never Dies” / David Svensson, ”Drapings”Textilkonstens comeback på galleriscenen

Burning Love, 2014, tråd i viskosrayon, bomull290 x 363 cm.
Burning Love, 2014, tråd i viskosrayon, bomull290 x 363 cm. Foto: Jean-Baptiste Beranger

Den ena gör storskaliga maskinbroderier, den andre gör arbeten i sammet. Båda uppvärderar ett material som varit i samtidskonstens skugga.

Under strecket
Publicerad

David Svensson, "Crocifissione con la Vergine e San Pietro da Verona (Fra Angelico)", sammet, 2015, 70 x 105 cm.

Foto: Galleri FagerstedtBild 1 av 1

**Det är lustigt **hur material har värderats olika genom tiderna. Om en genomsnittlig barockkrigsherre hade valt måleri på duk före bildtapeter när han var ute och plundrade slott hade han blivit utskrattad av sina fränder. Under modern tid har textiler tvärtom varit nedvärderat i konstsammanhang. Det har varit för mycket hantverk. Det har varit för kvinnligt. Young In Hong och David Svensson är dock två konstnärer som på vitt skilda vis åter uppvärderar materialets egenskaper.

Young In Hong är den av de två som tydligast utgår textiliernas betydelser i ett bredare sammanhang. Bara det faktum att hon använder den sorts broderimaskin som är vanlig bland många asiatiska textilarbetare, som producerar kläder åt västerländska modeföretag, har sin tydliga politiska udd. Young In Hong markerar teknikens betydelse för konstverken genom att låta trådarna hänga lösa utmed tygerna.

Annons
Annons
Annons