Annons

Test: Tjänstefel att inte räkna med Superb

Den tjänstebilsköpare som står i begrepp att byta till ännu en Volvo V70 eller VW Passat utan att ens ha provkört och räknat på nya Skoda Superb Combi, riskerar att begå ett allvarligt misstag.

Under strecket
Publicerad

Med större utrymmen och lägre pris än både koncernsyskonet Passat Sportscombi och svenska V70 är nya Skoda Superb Combi en av de just nu mest prisvärda bilarna i den här storleksklassen.

Tekniskt sett är ju Superb och Passat i stort sett identiska, så vår testbil har likadan 2,0-liters diesel, likadan dubbelkopplingsväxellåda, likadana hjulupphängningar och likadant fyrhjulsdrivningssystem som Passat 4 Motion.

Nya Skoda Superb Combi är längre, bredare, rymligare och billigare än koncernsyskonet VW Passat Sportscombi. Om det här inte blir en tjänstebilsfavorit är det inte bilens fel.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 9

Superb är både längre och bredare än Passat. Även axelavståndet är större.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 9

Förarplatsen är traditionell och funktionell.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 9

Det digitala fyrverkeriet kom inte i år heller.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 9

Det blå extralocket är till för påfyllning av Adblue, en vätska som innehåller urea och som minskar utsläppet av kväveoxider.

Foto: Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN Bild 5 av 9

Ipad-hållaren, som kan flyttas från armstödet i baksätet till framsätets nackstöd, är en enkel och smart finess.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 6 av 9

En annan enkel och smart finess är isskrapan på insidan av bränslepåfyllningsluckan. Bagageutrymmet sväljer nästan två kubik! 170 liter mer än Passat.

Foto: Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN Bild 7 av 9
Bild 8 av 9

Vår testbil har likadan 2,0-liters diesel, likadan dubbelkopplingsväxellåda, likadana hjulupphängningar och likadant fyrhjulsdrivningssystem som Passat 4 Motion.

Foto: Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN Bild 9 av 9
Annons
Annons
Annons