Annons

Test: Kurvig kusin stark i terrängen

Om du tycker att Renaults nya crossover med det knepiga namnet Kadjar verkar aningen bekant, så kan det möjligen bero på att den redan rullat på våra vägar i ett par år. Fast under namnet Nissan Qashqai.

Under strecket
Publicerad

En japansk Nissan i fransk jaquette från Renault. Fast tillverkad i Spanien.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Nog är Kadjar kurvigare och charmigare än kusinen Qashqai.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Räknat i plåtbitar och komponenter så är 60 procent av Renault Kadjar desamma som Nissan Qashqai.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Förarplatsen känns lite mer inbjudande än i Nissan Qashqai – här med uppgraderad klädsel i textil och konstläder.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Med vredet intill växelspaken kan du ställa in om du vill köra med enbart framhjulsdrivning eller automatisk fyrhjulsdrivning.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Golvet i bagageutrymmet går att skifta i olika nivåer och för 3  500 kronor extra kan de bakre ryggstöden fällas med reglage på väggarna.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Bara en enda bensinmotor finns i det svenska sortimentet, på 1,2 liter och 130 hästkrafter. Däremot två dieslar på 110 respektive 130 hästar.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Av någon märklig anledning erbjuder Renault fyrhjulsdrivning enbart i versionen med 130-hästarsdiesel.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Franska Renault Kadjar är alltså i stort sett samma bil som andra generationen av japanska Nissan Qashqai. Fast den franska bilen byggs i Spanien och den japanska i Storbritannien.

Men motorerna till båda skruvas ihop i Cléon i Frankrike.

Annons
Annons
Annons