Annons

Test: Kör tills barnen – eller elbilen skriker efter energi

Det finns utmaningar för den som reser långt med elbil. Att vänta på laddning med barn och hund kräver god planering och nerver av stål. Här står Morris Fuxner, Kung Julian,  Liv Fuxner, Magnus Fuxner och hunden Olle i laddkö och har hemlängtan!
Det finns utmaningar för den som reser långt med elbil. Att vänta på laddning med barn och hund kräver god planering och nerver av stål. Här står Morris Fuxner, Kung Julian, Liv Fuxner, Magnus Fuxner och hunden Olle i laddkö och har hemlängtan! Foto: Julia Brzezinska

Intresset och utbudet för elbilar ökar och alltfler börjar överväga det som hushållets enda bil. Vi ger oss ut på långresa under en storhelg för att känna av läget vid laddstolparna.

Under strecket
Publicerad

Förbrukningen i en elbil varierar precis som i en förbränningsbil beroende av hastighet – men även temperatur och väderlek påverkar.

Foto: Julia Brzezinska Bild 1 av 3

Med 150 kW är E-tron den elbil på marknaden som kan ladda snabbast just nu.

Foto: Julia Brzezinska Bild 2 av 3

Den norskregistrerade el-Jaguarens ägare blir förbluffade över hur snabbt vårt batteri fylls upp.

Foto: Julia Brzezinska Bild 3 av 3

Resan genomförs i Audi E-tron som är en stor familjesuv. Under bilgolvet har man monterat batteripaketet på 95 kWh som ska ge en räckvidd på cirka 42 mil enligt WLTP-normen. Audi har precis som Jaguar och Mercedes valt att lansera sin första elbil inom det storsäljande suv-segmentet. Att prislappen startar på 885 000 kronor gör den knappast till en folkbil däremot till den mest komfortabla elbilen på marknaden tack vare kvalitetskänsla, komfort och elmotorernas jämna gång. De andra tillverkarna inom premiumsegmentet har mer tagit fasta på elmotorernas kraftfulla vridmoment och satsat på en betydligt sportigare motorkaraktär. Med bilen full av förväntningar, resväskor, hund och barn ger vi oss av mot södra Skåne.

Jungfruresan: Stockholm–Höllviken, 650 km

Annons
Annons
Annons