Annons

Test: Grön och skön Passat för den som har råd

För den som kör i tjänsten är VW Passat GTE en fin löneförmån – och ännu ett hot mot klassledaren Volvo V70. Men för den som ska betala med egna pengar är det en förlustaffär. Fast miljön är förstås vinnare i båda fallen.

Publicerad

**Lagom till årsskiftet **lanserar Volkswagen sin nya Passat som laddhybrid. Med beteckningen GTE kommer den både som fyradörrars sedan och som kombi. Eller Sportscombi, som VW föredrar att kalla den.

Enligt certifieringen ska den kunna köras upp till fem mil på enbart el, men den som beställer bilen redan nu och får den levererad mitt i den svenska vintern ska nog inte räkna med ens hälften så lång miljövänlig räckvidd.Inte ens ett manipulerat motorstyrningssystem skulle klara det. Högsommarvärme, plan väg och helst också medvind är vad som krävs.

Bagageutrymmet sväljer enligt specifikationen nästan lika mycket som vanliga Passat Sportscombi. Batterierna är placerade under golvet, framför bakaxeln.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 9

Förarplatsen är bekant för alla VW-förare, även om den här bilen drivs med hybridteknik.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 9

Det fanns en tid då bokstaven E i modellbeteckningarna stod för einspritzung . Då satt det en insprutningsmotor under huven. I dag skvallrar bokstaven E i stället om att bilen har en elmotor.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 9

På vänster sida av instrumentinsatsen sitter en mätare som visar hur batteriet laddas respektive töms. I hastighetsmätaren till höger visas räckvidden på bensin alternativt el.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 9

VW Passat GTE är standardutrustad med App-Connect som integrerar smartphone-gränssnitten Apple Carplay, Android Auto och Mirrorlink, där telefonen kan speglas i infotainmentsystemets display.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 9

Här behövs ingen fixad avgasrening för att klara miljökraven. De orangefärgade kablarna till höger om den lilla bensinmotorn går till elmotorn som sitter gömd vid DSG-växellådan.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 9

Laddningskabeln ansluts i bilens front. Med vanlig hushållsström i sladden tar det över fyra timmar att ladda fullt. Kör du sedan vidare i 100 kilometer i timmen så är det dags att ladda igen efter sisådär 30 minuter. Eller låta bensinmotorn ta över.

Foto: Rolf Gildenlöw / Volkswagen AG Bild 7 av 9

Grönare mil med bil är svårt att finna i den här populära klassen. Fast förutsättningen är förstås att även innehållet i laddningskabeln är grönt.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 8 av 9
Bild 9 av 9
Annons
Annons
Annons