Test: Avensis förnyad i halvtid

Efter bara fyra år ger Toyota sin stora modell, Avensis, en så genomgripande uppdatering att det nästan är tal om en ny bil. Hur långt räcker uppdaterade Avensis i konkurrensen?

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Kvaliteten sitter i det grundläggande bilbygget snarare än i detaljerna.

Kvaliteten sitter i det grundläggande bilbygget snarare än i detaljerna.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Fronten är helt ny, men många andra delar av karossen är välbekanta. Under skalet är dock Toyota Avensis rejält uppdaterad.

Fronten är helt ny, men många andra delar av karossen är välbekanta. Under skalet är dock Toyota Avensis rejält uppdaterad.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Förarmiljön är både trivsam och lättarbetad och efter bara fyra år lanseras en helt ny instrumentpanel. De 152 hästkrafterna i den fintrimmade bensinmotorn känns snarare som 120.

Förarmiljön är både trivsam och lättarbetad och efter bara fyra år lanseras en helt ny instrumentpanel. De 152 hästkrafterna i den fintrimmade bensinmotorn känns snarare som 120.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Golvet blir plant när baksätet fälls fram, men insynsskyddet är pinsamt sladdrigt.

Golvet blir plant när baksätet fälls fram, men insynsskyddet är pinsamt sladdrigt.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons

Bakom ratten i nya Avensis känns det märkligt att Toyotas bilar en gång i tiden betraktades som exotiska och halvskräpiga kopior av europeiska bilar. Numera upplevs Toyotas mellanklass som en lika självklar del av svenskt vardagsliv som orangefärgade kuvert i brevlådan och småputtriga kaféprogram i tv.

Modellnamnet Avensis lanserades 1997, då det efterträdde långköraren Carina. Den nya generationen som presenterades i våras handlar egentligen om en ovanligt genomgripande modernisering av den Avensis som kom 2011.

Annons
Annons
Annons