Annons

Teslas förlust tre gånger större än förra året

Tesla redovisade i sin kvartalsrapport en justerad vinst per aktie på –0:36 dollar, vilket var något bättre än den förväntade siffran på –0:49. Det innebar en total förlust på 154 miljoner dollar, jämfört med förlusten på 49,8 miljoner dollar för ett år sedan.

Under strecket
Direkt, SvD Näringsliv
Uppdaterad
Publicerad

** Kl 09:30 ** De gula västarna spänner över magen och de genomskinliga skyddsglasögonen känns obekväma när vi äntrar fabrikslokalen via en smal korridor. Längre bort pågår produktionen och det pyser och slamrar vagt. Här i entrén står tre bilar uppställda - en Tesla Roadster som fanns i de berömda Iron Man-filmerna. Sportbilen Roadster från 2008 var första elbilen i Elon Musks diaboliska elbilsplan, men den har aldrig tillverkats här. I Freemont jobbar runt 3 500 personer jobbar i två skift med att producera fyrdörrars elbilen Model S - den enda Teslamodell som finns i dag. Den tar mellan tre och fem dagar att tillverka beroende på utrustning. Vår guide Adam plockar upp ett litet runt batteri som ser ut att höra hemma i en vanlig fjärrkontroll. Det lilla batteriet är en av anledningarna till Teslas framgångar: Tesla använder Panasonics standardcell (NCR18650A3100mAh) som tillverkas i miljonupplagor och där priset ständigt sjunker. Panasonic är delägare i Tesla och har alltså all anledning att hålla batterikostnaderna nere. – Vi har 7000 av de här batterierna i en låda som vi tillverkas själva i varje bil, säger Adam och tittar mig i ögonen. Batterierna är också det känsliga på bilen - fattar litiumjonbatterierna eld kan de explodera och få oöverskådliga konsekvenser. Upprörda röster hörs svagt hundra meter bort. En grupp arbetare börjar springa, hetsiga rop. Energi. Det känns som om en militär pluton framrycker mot oss. – Fire, fire!! Ropar flera. Ännu en grupp overallsklädda män springer mot oss. – It exploded! (det exploderade) säger en man som springer förbi utan att ta notis om oss. Adam tittar på den springande hopen, ler med munnen men ögonen är svarta och blicken flackande när han säger att det går larm hela tiden och att det här inte är något att bry sig om.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN.

** Kl 09:30 ** De gula västarna spänner över magen och de genomskinliga skyddsglasögonen känns obekväma när vi äntrar fabrikslokalen via en smal korridor. Längre bort pågår produktionen och det pyser och slamrar vagt. Här i entrén står tre bilar uppställda - en Tesla Roadster som fanns i de berömda Iron Man-filmerna. Sportbilen Roadster från 2008 var första elbilen i Elon Musks diaboliska elbilsplan, men den har aldrig tillverkats här. I Freemont jobbar runt 3 500 personer jobbar i två skift med att producera fyrdörrars elbilen Model S - den enda Teslamodell som finns i dag. Den tar mellan tre och fem dagar att tillverka beroende på utrustning. Vår guide Adam plockar upp ett litet runt batteri som ser ut att höra hemma i en vanlig fjärrkontroll. Det lilla batteriet är en av anledningarna till Teslas framgångar: Tesla använder Panasonics standardcell (NCR18650A3100mAh) som tillverkas i miljonupplagor och där priset ständigt sjunker. Panasonic är delägare i Tesla och har alltså all anledning att hålla batterikostnaderna nere. – Vi har 7000 av de här batterierna i en låda som vi tillverkas själva i varje bil, säger Adam och tittar mig i ögonen. Batterierna är också det känsliga på bilen - fattar litiumjonbatterierna eld kan de explodera och få oöverskådliga konsekvenser. Upprörda röster hörs svagt hundra meter bort. En grupp arbetare börjar springa, hetsiga rop. Energi. Det känns som om en militär pluton framrycker mot oss. – Fire, fire!! Ropar flera. Ännu en grupp overallsklädda män springer mot oss. – It exploded! (det exploderade) säger en man som springer förbi utan att ta notis om oss. Adam tittar på den springande hopen, ler med munnen men ögonen är svarta och blicken flackande när han säger att det går larm hela tiden och att det här inte är något att bry sig om.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN.
** Kl 09:30 **   
 
De gula västarna spänner över magen och de genomskinliga skyddsglasögonen känns obekväma när vi äntrar fabrikslokalen via en smal korridor. Längre bort pågår produktionen och det pyser och slamrar vagt. Här i entrén står tre bilar uppställda - en Tesla Roadster som fanns i de berömda Iron Man-filmerna.   
   

Sportbilen Roadster från 2008 var första elbilen i Elon Musks diaboliska elbilsplan, men den har aldrig tillverkats här. I Freemont jobbar runt 3 500 personer jobbar i två skift med att producera fyrdörrars elbilen Model S - den enda Teslamodell som finns i dag. Den tar mellan tre och fem dagar att tillverka beroende på utrustning. Vår guide Adam plockar upp ett litet runt batteri som ser ut att höra hemma i en vanlig fjärrkontroll. Det lilla batteriet är en av anledningarna till Teslas framgångar: Tesla använder Panasonics standardcell (NCR18650A3100mAh) som tillverkas i miljonupplagor och där priset ständigt sjunker. Panasonic är delägare i Tesla och har alltså all anledning att hålla batterikostnaderna nere.   
 
– Vi har 7000 av de här batterierna i en låda som vi tillverkas själva i varje bil, säger Adam och tittar mig i ögonen.
Batterierna är också det känsliga på bilen - fattar litiumjonbatterierna eld kan de explodera och få oöverskådliga konsekvenser.
Upprörda röster hörs svagt hundra meter bort. En grupp arbetare börjar springa, hetsiga rop. Energi. Det känns som om en militär pluton framrycker mot oss.   
   
 
– Fire, fire!! Ropar flera.
Ännu en grupp overallsklädda män springer mot oss.   
 
– It exploded! (det exploderade) säger en man som springer förbi utan att ta notis om oss.
Adam tittar på den springande hopen, ler med munnen men ögonen är svarta och blicken flackande när han säger att det går larm hela tiden och att det här inte är något att bry sig om.
** Kl 09:30 ** De gula västarna spänner över magen och de genomskinliga skyddsglasögonen känns obekväma när vi äntrar fabrikslokalen via en smal korridor. Längre bort pågår produktionen och det pyser och slamrar vagt. Här i entrén står tre bilar uppställda - en Tesla Roadster som fanns i de berömda Iron Man-filmerna. Sportbilen Roadster från 2008 var första elbilen i Elon Musks diaboliska elbilsplan, men den har aldrig tillverkats här. I Freemont jobbar runt 3 500 personer jobbar i två skift med att producera fyrdörrars elbilen Model S - den enda Teslamodell som finns i dag. Den tar mellan tre och fem dagar att tillverka beroende på utrustning. Vår guide Adam plockar upp ett litet runt batteri som ser ut att höra hemma i en vanlig fjärrkontroll. Det lilla batteriet är en av anledningarna till Teslas framgångar: Tesla använder Panasonics standardcell (NCR18650A3100mAh) som tillverkas i miljonupplagor och där priset ständigt sjunker. Panasonic är delägare i Tesla och har alltså all anledning att hålla batterikostnaderna nere. – Vi har 7000 av de här batterierna i en låda som vi tillverkas själva i varje bil, säger Adam och tittar mig i ögonen. Batterierna är också det känsliga på bilen - fattar litiumjonbatterierna eld kan de explodera och få oöverskådliga konsekvenser. Upprörda röster hörs svagt hundra meter bort. En grupp arbetare börjar springa, hetsiga rop. Energi. Det känns som om en militär pluton framrycker mot oss. – Fire, fire!! Ropar flera. Ännu en grupp overallsklädda män springer mot oss. – It exploded! (det exploderade) säger en man som springer förbi utan att ta notis om oss. Adam tittar på den springande hopen, ler med munnen men ögonen är svarta och blicken flackande när han säger att det går larm hela tiden och att det här inte är något att bry sig om. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN.

De justerade intäkterna uppgick till 1,10 miljarder dollar, jämfört med estimatet på 1,05 miljarder dollar.

Annons
Annons
Annons