Annons

Tesla sticker ut i bilvärldens reklamliga

Världens största bilmärke vänder sig mest till en äldre publik i sociala medier i USA, enligt sammanställningen. Arkivbild.
Världens största bilmärke vänder sig mest till en äldre publik i sociala medier i USA, enligt sammanställningen. Arkivbild. Foto: Koji Sasahara/AP/TT

Stora biltillverkare gillar att annonsera i sociala medier. Allra populärast är "gamla" Facebook, medan Instagram och Youtube lockar som "yngre" kanaler.

Henrik Samuelsson / TT
Publicerad

Toyota lägger 62 procent av sin reklambudget för sociala medier på Facebook, medan motsvarande andel för Porsche bara är 14 procent, enligt en sammanställning som analysföretaget Brand Total gjort av marknaden i USA.

– När märken vill engagera en äldre publik vänder de sig till Facebook, medan Youtube och Instagram mer används för att nå yngre grupper, säger Alon Leibovich, vd på Brand Total, till tidskriften Forbes.

Annons
Annons
Annons