X
Annons
X
Motor
Fördjupning

Tesla hippare – men Lexus komfort är oslagbar

Premium

För 29 år sedan lanserade Toyota det nya bilmärket Lexus och lyxmodellen LS 400. Sedan dess har det inte blivit mindre trångt på toppen – bland annat har det dykt upp en elbil som tar plats, åtminstone i debatten. Vad har den femte, helt nya generationen Lexus LS att sätta emot?

Foto: Eric Lund

Kan man säga att amerikanska Tesla ryckte undan mattan för japanska Lexus? Eller åtminstone att Tesla med de snabba elbilarna tog udden av den miljöprofil som Lexus skapat för sina premiumbilar med hybriddrivning?

Hybridtekniken är som namnet avslöjar en blandning: elmotorer hjälper till att kapa toppen av bensinmotorns bränsleförbrukning. Lexus första hybrid kom 2005 och året efter släppte Al Gore filmen "En obekväm sanning" som satte strålkastarljus på klimatfrågan. Vältajmat.

Foto: Eric Lund Bild 1 av 15

Lexus LS är mycket populär i Oman där provkörningen ägde rum. Här hittade vi ett dammigt exemplar av den första generationen LS från 1989.

Foto: Eric Lund Bild 2 av 15

Lexus stora modell, LS, har ända sedan 1989 varit en konservativt formgiven lyxsedan. Den nya generationen tar ut svängarna desto mer.

Foto: Eric Lund Bild 3 av 15

524 centimeter lång och med en kombination av bensin- och eldrift, men hybridbatteriet kan inte laddas med sladd utan bara under färd.

Foto: Eric Lund Bild 4 av 15

Via en stor pekskärm i mittarmstödet kan baksätespassagerarna justera sina stolar, välja mellan olika slags massage (bilden) och ratta in film eller musik på de stora skärmarna på framstolarnas ryggstöd.

Foto: Eric Lund Bild 5 av 15

Instrumentpanelens dekor har ett udda utförande. De övre linjerna är i själva verket en skärm som lyser i mörkret.

Foto: Eric Lund Bild 6 av 15
Bild 7 av 15

Växelväljaren har nästan formen av en joystick till ett tv-spel. Bakom den finns pekplattan som används för att navigera i multimediasystemet. Det går även att skriva bokstäver med fingret, för att mata in navigationsanvisningar till exempel.

Foto: Eric Lund Bild 8 av 15

Under motorhuven finns… ännu ett lock! Budskapet är tydligt: håll fingrarna borta! Under plasten finns i alla fall en 3,5-liters, bensindriven V6 samt en elmotor.

Foto: Eric Lund Bild 9 av 15

En myllrande förarmiljö, det tar en god stund att orientera sig bland alla reglage och all information. Mycket hög detaljfinish på material och sammansättning.

Foto: Eric Lund Bild 10 av 15

Både fram- och bakstolar går att justera i en mängd riktningar. Det finns även olika typer av massage med värme i sitsar och ryggstöd.

Foto: Eric Lund Bild 11 av 15

Provkörningen ägde rum i Oman. Lexus stora modell, LS, har ända sedan 1989 varit en konservativt formgiven lyxsedan. Den nya generationen tar ut svängarna desto mer.

Foto: Eric Lund Bild 12 av 15

En stor bil med ett förhållandevis litet bagageutrymme. Karossens form gör även att luckans öppning är förvånansvärt begränsad.

Foto: Eric Lund Bild 13 av 15
Foto: BMW Bild 14 av 15
Foto: Tesla Bild 15 av 15
Annons
X
Annons
X
Annons
X