Knight of CupsTerrence Malick i tvivelaktig dagsform

Cate Blanchett och Christian Bale i ”Knight of cups”.
Cate Blanchett och Christian Bale i ”Knight of cups”. Foto: Melinda Sue Gordon/SF

Är Gud vred på oss? Terrence Malicks djupt gåtfulla ”Knight of cups” – med Christian Bale som en tragisk gestalt vars liv tappat riktning – är lösryck och diffus, skriver SvD:s Jan Söderqvist.

Under strecket
Publicerad

Christian Bale och Natalie Portman.

Foto: Melinda Sue Gordon
Annons

Om man – som jag råkade göra nyligen – rör sig upp från Venice Beach, och även om man går åtskilliga kvarter, ända in till butiks- och restaurangstråket Abbot Kinney, möter man skyltar som varnar för att man befinner sig i en ”TSUNAMI HAZARD ZONE” och uppmanar en att skyndsamt bege sig till höglänt terräng längre inåt landet utifall naturen skulle visa sig från sin lynniga sida. I de här kvarteren, och på den här stranden, utspelar sig stora delar av Terrence Malicks senaste film, den på gott och ont och i flera avseenden djupt gåtfulla ”Knight of cups”, och detta hot om dessa vredgade vågor som när som helst kan svepa in över den syndiga staden och utplåna allt liv tycks hela tiden ligga på lur. Är det Gud som är vred på oss?

Man kunde tro det. På ljudspåret hör vi John Gielgud läsa ur John Bunyans 1600-talsallegori ”Kristens resa” (”Pilgrim’s progress”) där den i anden ofta svage Kristen – Christian på engelska – trotsar många faror och skyr otaliga frestelser på sin vandring längs den smala och snåriga stigen till frälsning och evigt liv i Himmelens gyllenskimrande rike. I bild ser vi skådespelaren Christian (!) Bale vackla omkring just vid Stilla havets sanka strand. Det är som om han likt Bunyans Kristen vore tyngd av en ohygglig börda i form av synder, egna och ärvda, och befann sig i Misströstans dy, beredd att ge upp sin kamp om inte den gudomliga försynen ger sig till känna.

Annons
Annons
Annons