Terrängbil som både syns och märks

Nya Land Rover Discovery är en mäktig bil, en terräng-limo, med en tjänstevikt på över 2,5 ton och bredd mellan backspeglarna på 2,2 meter. Den är hög dessutom. Discovery med tilläggssiffra 3 syns och märks.

Under strecket
Publicerad
Öken eller snö spelar ingen roll för den färska Land Rovern. Det är bara att vrida på en knapp så ställer bilen om sig. Terränglimon har faktiskt redan fått ett smeknamn, Disco3.

Öken eller snö spelar ingen roll för den färska Land Rovern. Det är bara att vrida på en knapp så ställer bilen om sig. Terränglimon har faktiskt redan fått ett smeknamn, Disco3.

Annons

Den har dessutom förmodligen fler körprogram än de normala köparna någonsin kommer att använda. Ett litet vrid på en liten ratt ställer om bilen så att den går som bäst i öken eller i snö eller i klippig/stenig terräng, på landsväg m m. Man kan också höja den så att den kan vada genom sju decimeter djupt vatten. I terrängkörning nedför mycket branta backar bromsar bilen själv till lagom låg hastighet. Snarast ett övermått av möjligheter men i Sverige är i princip all terrängkörning förbjuden så glädjen av allt godis är förstås lite begränsad. Förmodligen skulle man kunna hyra någon privat slalombacke och testa alla Land Roverns egenskaper.

Det gjorde vi inte. På vanliga vägar blir terrängmaskinen i stället en sjusitsig limousine med behaglig luftfjädring, sexstegad automatlåda och tyst diesel-V6:a. Motorn har Ford (som äger Land Rover) tagit fram tillsammans med franska Citroën/Peugeot och ger i brittisk version bra drag i lägre farter men har lite svårt att orka med omkörningar så snabbt som man
skulle önska. Det tar förstås på krafterna att förflytta närmare tre ton bil (med passagerare och bagage) under acceleration. Å andra sidan är dieseln acceptabelt snål, drygt tio liter på 100 km är inte mycket att bråka om. Den som vill ha starkare motor kan välja en bensindriven V8 men den är cirka 50 000 kronor dyrare och mycket törstigare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons