Telia värpte guld och silver

Det blev storslam för Telia vid reklambranschens Guldäggsgala i går kväll: två Guld- och ett Silverägg. Det åtråvärda Guldägget i Reklamfilm gick dock till H&M:s egen-producerade Karl Lagerfeldkampanj, regisserad av Johan Renck.

Under strecket
Publicerad
Medsols från vänster: Telia fick ett silverägg för sin reklamfilm, liksom Ica för sin utomhuskampanj. Guldägg gavs till Majblomman, Skatteverket, Nintendo, SVT och H&M.

Medsols från vänster: Telia fick ett silverägg för sin reklamfilm, liksom Ica för sin utomhuskampanj. Guldägg gavs till Majblomman, Skatteverket, Nintendo, SVT och H&M.

Annons

Icas ”Snygg Lars” fick nöja sig med ett Silverägg i utomhusreklam.
Telia, H&M, Tele2, Nintendo och den lilla teknikbutiken Pause Ljud & Bild tillhörde vinnarna
vid reklambranschens 44:e Guldäggsgala som hölls i Konserthuset i går kväll. Ica och Ikea, med fyra nomineringar var, fick nöja sig med var sitt Silverägg.

Guldägget kan beskrivas som reklambranschens egen Oscarsgala med priser i elva olika kategorier. Juryordförande, reklamstjärnan Joakim Jonason var själv konferencier för galan som försökte slå an en mer seriös ton i år med mer anrika lokaler och färre aparta kändisar på scen.
Bland de hemliga prisutdelarna syntes it-entreprenören Jonas Birgersson, som gav pris till Spray i kategorin Internetreklam, modeskaparen Filippa Knutsson, som delade ut pris till RFSU
i Alternativ Media, och förre
Teliachefen Marianne Nivert som delade ut pris till Skatte- verket i kategorin Direktreklam.

Tävlingen mellan reklambyråerna var ovanligt jämn. Flest förstapriser fick Stockholmsbyrån Storåkers McCann med två Guldägg och ett Silverägg – alla för storkunden Telia.
Den göteborgsbaserade byrån Forsman & Bodenfors, som i vanlig ordning hade överlägset flest nomineringar, fick nöja sig med ett Guldägg (för en utonhuskampanj åt Tele2) och åtta Silver-ägg, bland annat för Ikea.
Andra byråer som utmärkte sig var TBWA (ett guld, tre silver), samt King och Åkestam Holst (ett guld och ett silver var).
Kings prisbelönta reklamfilm-er för Ica, som vunnit Guldägg tre år i rad, tog inga priser i år. Snygg-Lars, den nya karaktären i Icas reklamsåpa, fick i stället nöja sig med ett Silverägg i kategorin Utomhusreklam. Årets jury hade förmodligen en svår uppgift med Ica eftersom fjolårets ”hat trick” fick hård kritik från Hans Sydow, ordförande i Reklamförbundet som står bakom evenemanget.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons