Annons
X
Annons
X

Telia: Våra kunder vill ha sociala medier

Telia har samarbeten med flera stora aktörer, även medieföretag. Påståendet om ett intimt samarbete med Facebook är taget ur luften. Tvärtom – vi välkomnar fler bolag att samarbeta med oss. Det skriver Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumenttjänster, i en replik till flera publicister som varnar för hot mot pressfriheten.

(uppdaterad)
Jonas Hasselberg

Jonas Hasselberg Foto: Vilhelm Stokstad/TT, Privat

REPLIK | PRESSFRIHET

Vårt erbjudande strider inte mot nätneutraliteten.

Telia har utvecklat människors sätt att kommunicera med varandra i över 160 år. Först som statliga Televerket, idag som ett börsnoterat företag. Vi finns kvar för att vi har lyssnat på vad människor vill ha och ansträngt oss för att ge våra kunder vad de vill ha. Och det tänker vi fortsätta med.

Människors sätt att kommunicera med varandra förändras hela tiden. Efter stora insatser, inte minst från oss på Telia, invigdes NMT-nätet i Norden 1981 och sedan dess har utvecklingen gått rasande fort. Idag finns hela vår omvärld i vår mobiltelefon. Via mobilen håller vi kontakt med nära och kära, tar in vad som händer i omvärlden, uträttar bankärenden, bokar biljetter, följer barnens skolresultat, lyssnar på musik, läser mejl och tittar på tv. Det är en fantastisk utveckling som i grunden har förändrat och förbättrat vår möjlighet att kommunicera.

Annons
X

På senare år har sociala medier spelat en central roll i den här utvecklingen. Enligt en ny undersökning som genomförts av Ipsos använder nästan 60 procent sociala medier i mobilen varje dag och över hälften av svenskarna använder sociala medier för att kontakta sina nära vänner. Efter mobiltelefoni och sms, som redan idag ingår mobilabonnemangen, är sociala medier idag det vanligaste sättet att kommunicera med sina vänner. För många är det helt enkelt viktigare att hålla sig uppdaterad och kunna nå sin familj och vänner via sociala medier än att kunna ringa till varandra.

Vi, och många med oss, har valt att bejaka den här utvecklingen och lyssna på våra kunder. Möjligheten för oss och andra att ingå nya samarbeten, utveckla nya tjänster och förändra affärsmodeller är avgörande för att Sverige ska fortsätta att vara en ledande nation inom innovation och digitalisering. Detta gäller såväl på telekommarknaden som på mediemarknaden där olika aktörer hela tiden försöker hitta nya och innovativa vägar att nå sina kunder. Ett exempel på en framgångsrik pionjär på området är Aftonbladet och Schibsted. De insåg tidigt digitaliseringens möjligheter och började samarbeta med andra för att utveckla sin verksamhet, bland annat med oss.

Telia har idag samarbeten med just Schibsted, Aftonbladet, Viasat, TV4, SVT, Spotify, Storytel, Readly, Folksam, Springworks, Ericsson och många fler. Påståendet om ett intimt samarbete med Facebook är taget ur luften (SvD Debatt 3/5). Tvärtom – vi välkomnar fler bolag att samarbeta med oss.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Vad den här diskussionen i grunden handlar om är att Telia, med bakgrund av förändringarna i hur människor kommunicerar, nu erbjuder våra kunder att använda ett antal sociala plattformar utan att det påverkar kundernas surfpott. I nuläget är det Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp, Twitter och Kik. Kopplat till erbjudandet finns dessutom ett tydligt ställningstagande mot de problem som tyvärr finns i sociala medier i form av näthat, hot och trakasserier. Vi förstår och välkomnar att det här leder till frågor om nätneutralitet.

    Här vill vi vara tydliga: Vårt erbjudande strider inte mot nätneutraliteten. Vi gör ingen prioritering eller blockering av trafik, det finns inte några kommersiella upplägg mellan Telia och de aktuella sociala plattformarna i form av utbyte av ersättning eller information (annat än vad som krävs för att kunna leva upp till erbjudandet om att undanta våra kunders kostnader och vår kundkommunikation). Vi delar inte kund- eller användningsdata med våra samarbetspartners.

    Vi har alltid varit en dynamisk och snabbrörlig bransch och kanske har vi aldrig stått inför mer spännande möjligheter och snabba förändringar. Att i ett sånt läge lägga band på innovationskraft, variation och utveckling vore fel.

    Telias mål är och förblir att vara en viktig och relevant del av människors kommunikation. Vi har funnits i över 160 år och vill finnas kvar i minst 160 år till. I takt med att samhället förändras måste vi också göra det. När kunderna väljer att kommunicera med varandra på nya sätt är det vår uppgift att bejaka och underlätta detta, inte streta emot eller passivt se på.

    Jonas Hasselberg

    chef för Telias konsumenttjänster

    Jonas Hasselberg Foto: Privat

    Annons
    Annons
    X

    Jonas Hasselberg

    Foto: Vilhelm Stokstad/TT, Privat Bild 1 av 2

    Jonas Hasselberg

    Foto: Privat Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X