Telia nummer 1 som reklamköpare

Telia nöjde sig inte med att låna Ica:s ”såpa”-koncept. Nu går man om livsmedelsjätten som Sveriges största reklamköpare också.

Under strecket
Publicerad
**Storåkers** McCann har bland annat producerat ”Postlådan” för Telia – om att mejla med mobilen.
**Ur Telias** film ”Videosamtal”.
**Figurerna** i Icas tv-reklamsåpa har i det närmaste blivit folkkära.
**Framgångarna med** Ica:s tv-kampanj har gjort King till en av Sveriges mest hyllade reklambyråer.

**Storåkers** McCann har bland annat producerat ”Postlådan” för Telia – om att mejla med mobilen. **Ur Telias** film ”Videosamtal”. **Figurerna** i Icas tv-reklamsåpa har i det närmaste blivit folkkära. **Framgångarna med** Ica:s tv-kampanj har gjort King till en av Sveriges mest hyllade reklambyråer.

Annons

Under årets fem första månader ökade telejätten sina reklaminvesteringar med 36 procent jämfört med samma period i fjol, enligt Sifo reklammätningar. Det innebär att Telia köpte reklamutrymme till ett bruttovärde på närmare 243 miljoner kronor under perioden. Siffran avser priser före de rabatter på grovt räknat 40-50 procent som gäller i branschen.
**

– Det här speglar** konkurrenssituationen på telemarknaden, säger Karin Moberg, marknadsdirektör på Telia Sonera Sverige. Vi har bland annat genomfört en del kraftiga erbjudanden på företagssidan. Sedan har vi lanserat Telia digital-tv också.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons